چکیده:
جذب مخاطب و هدایت و تعالی دو بعد اصلی است که پیامد یا اثر کیفیت خدمات در نهاد دینی مسجد را شکل میدهد. این پژوهش با هدف شناسایی مولفه ها و شاخصهای دو بعدی صورت گرفته است که بخش پیامدها، سامانه مدیریت اثربخش مسجد را تشکیل میدهد. روش طراحی الگوی مفهومی در این پژوهش ، مفهومسازی عملی منفرد است . از روش دلفی برای تایید الگوی طراحی شده استفاده شده است . گردآوری اطلاعات از منابع مختلف علمی و دینی صورت گرفته است . در این پژوهش ، جذب مخاطب به دو مولفه رشد حضور و وفاداری و هدایت و تعالی نیز به مولفه های احساسی ـ عاطفی، شناختی ـ عقیدتی و رفتاری تجزیه شده است . طبق نظر خبرگان و با کمک آزمون رتبه ای فریدمن مشخص شد که هدایت و تعالی اهمیت بیشتری از جذب مخاطب دارد و در بعد جذب مخاطب ، مولفه رشد حضور از اهمیت بیشتر و در بعد هدایت و تعالی، مولفه احساسی ـعاطفی از اهمیت بیشتری برخوردار است . مولفه های شناختی ـ عقیدتی و رفتاری در درجات بعدی اهمیت قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"ـ تقویت عشق و ایمان به پروردگار متعال و معصومین (ع ) ـمیزان علاقه به امام مسجد تعالی ـانس با مسجد احساسی ـ عاطفی ـاحساسات مثبت ـبرقراری روابط عاطفی پایدار ـتحکیم عقاید و باورهای فردی و هدایت و تعالی تعالی اجتماعی شناختی ـ عقیدتی ـافزایش آگاهی دینی و اجتماعی ـحل سؤالات و چالشهای شناختی ـفردی پیامدهای کیفیت تعالی رفتاری ـاجتماعی مطلوب خدمات افزایش ـافزایش تعداد نمازگزاران ـافزایش زمان حضور در مسجد میزان حضور جذب مخاطب ـ میزان معرفی و توصیه مسجد به دیگران وفاداری ـعلاقه به حضور در برنامه های نیایشی مسجد ـعلاقه به فعالیت داوطلبانه در مسجد ـعلاقه به حضور در برنامه های غیرنیایشی مسجد شکل ١: مؤلفه ها و شاخصهای پیامدهای کیفیت مطلوب خدمات در مسجد آزمون مقایسه میانگین نظرات به تفکیک گروههای خبره یکی از سؤالهایی که به ذهن متبادر میشود این است که آیا بین نظر گروههای مختلف خبرگان در زمینۀ اهمیت ابعاد الگوی تدوین شده، اختلاف نظر معناداری وجود دارد؟ بدین منظور میانگین دادهها از مرحله سوم تحقیق دلفی مطابق با نوع تحصیلات خبرگان یعنی حوزوی، دانشگاهی و حوزوی ـ دانشگاهی مورد آزمون قرار گرفت ."