چالش‌های فقهی- حقوقی حضور گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

چالش‌های فقهی- حقوقی حضور گردشگران غیرمسلمان در کشورهای اسلامی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 79 تا 98)

کلیدواژه ها :

گردشگری ،حبس ،غیرمسلمان ،جریمه ،کـار اجباری ،کشور اسلامی ،مکان مذهبیکیفر ،صنعتی شدن ،‌ تبعید

کلید واژه های ماشینی : غیرمسلمانان ، گردشگری ، اسلامی ، فقهی ، مسجدالحرام ، حضور گردشگران غیرمسلمان در کشور ، کیفری ، ورود ، ورود غیرمسلمانان به کشور اسلامی ، کشور اسلامی

رفت­و­آمد شهروندان کشورهای مختلف از ضرورت­های اجتناب­ناپذیر است و عدم توجه به این مسأله پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت. دین اسلام گردشگری و آثار مثبت آن را مدنظر داشته است و از این­رو آیات مختلفی از قرآن کریم و روایات مأثوره از ائمه­ معصومین علیهم­السلام با امر و تشویق به «سیر» و «سیاحت» و «سفر» ابعاد مادی و معنوی گردشگری را مورد توجه قرار داده­اند. فقه اسلامی نیز با بهره­گیری از قرآن و سنت و با امعان‌نظر به ضرورت و اهمیت مسأله­ گردشگری و جهانگردی برای ورود و حضور غیرمسلمانان در کشور اسلامی ضوابطی را متناسب با وضعیت آنان تعیین نموده است. در مورد چالش­های فقهی حضور گردشگران غیرمسلمان در کشور اسلامی مباحث متعددی قابل طرح است. ابتدا پاسخ به این سئوال ضروری می­نماید که آیا ورود اولیه­ غیرمسلمانان به کشور اسلامی و اقامت آنان در آنجا امکان­پذیر است یا خیر؛ و وضعیت رفت­وآمد آنان در گستره­ کشور اسلامی چگونه می­باشد؟ پس از پاسخ به این سئوالات باید بازدید گردشگران غیرمسلمان از اماکن مقدس مورد بررسی قرار بگیرد. در ادبیات فقهی ما این موضوعات تحت سه عنوان «ورود کفار به مسجدالحرام»، «سکنی‌گزینی کفار در سرزمین حجاز» و «ورود کفار به مساجد» مورد بحث قرار گرفته­اند. بحث تفصیلی در دو مورد نخست به‌دلیل مبتلابه­ نبودن در کشور ما بی­فایده خواهد بود اما بررسی ورود غیرمسلمانان به مساجد و سایر اماکن مذهبی دارای اهمیت است. کیفر از جمله پدیده‌هایی است که رابطه نزدیک و تنگاتنگی با تحولات صنعتی دارد. به موازات صنعتی شدن و پیدایش فناوری‌های جدید،‌ نظام مجازات‌ها در معرض دگرگونی‌‌های فراوانی قرار گرفته است. کیفرهایی چون حبس، جزای نقدی،‌ سلب اوقات فراغت، کار اجباری و روش‌های نوین اجرای کیفر اعدام بیش یا کم متأثر از فعل و انفعالات صنعتی بوده و به اقتضای پیچیدگی و پیشرفت اجتماعات دچار قبض و بسط‌های زیادی شده‌اند. بنابراین، در مطالعه تاریخی کیفرها نمی‌توان از نقشی که صنعت و تکنولوژی در این میان ایفا می‌کنند، غافل بود و تطور آن ها را صرفا به تحول اندیشه‌های فکری و فلسفی بشر فروکاست. مقاله حاضر بر آن است تا با کندوکاوی تاریخی در مسیر تحولات حاکم بر کیفرها، به‌ویژه برخی گونه‌های آن،‌ تأثیر درازآهنگ صنعت بر کیفر را مورد ارزیابی قرار داده و با طرح و بررسی نمونه‌های تاریخی، فرضیه مذکور را به اثبات برساند.

خلاصه ماشینی:

"2 این بدان معنی نیست که غیرمسلمانان ملزم به رعایت کامل آداب و رسوم مسلمین گردند و یا در انجام اعمالی که از نظر اسلام ممنوع است، کاملا محدود باشند و نتوانند کارهایی که بر طبق آیین خودشان مباح اما در اسلام حرام است را انجام دهند، بلکه رفتار آنان در جامعه اسلامی نباید موجب تظاهر به فسق شود. همان‌گونه که در مباحث قبل اشاره شد در زمان حاضر و با توجه به قراردادهای بین‌المللی، غیرمسلمانان ساکن کشورهای اسلامی به عنوان ذمی محسوب می‌گردند و غیرمسلمانان ساکن سایر کشورها تحت عناوینی همچون معاهد و مستأمن قرار می‌گیرند و بنابراین در دوران ما اصولا کافر حربی به معنای دقیق فقهی کمتر مصداق خارجی می‌یابد و تنها چنان‌چه غیرمسلمانانی به ستیز و جنگ علیه حکومت اسلامی اقدام کنند و امنیت آن را مورد هجوم قرار دهند، تحت شمول عنوان کافر حربی و آثار و احکام آن قرار می‌گیرند و هیچ‌گونه منعی برای ورود آنان به کشورهای اسلامی و اقامت در آن وجود ندارد. در مورد حجاب زنان غیرمسلمان که برای گردشگری به کشور اسلامی آمده‌اند اصولا و به‌عنوان حکم اولیه منعی وجود ندارد اما چنان‌چه بنا به تشخیص حاکم مسلمین این مسأله موجب گسترش فساد و بی‌بندوباری در جامعه اسلامی گردد، بخاطر مصلحت و به عنوان حکم ثانوی می‌توان برای زنان گردشگر محدودیت حجاب قائل شد. اصولا هیچ‌گونه منعی برای ورود غیرمسلمانان به کشورهای اسلامی و اقامت و گردش در آن وجود ندارد مگر آن دسته از غیرمسلمانان که به ستیز و جنگ علیه حکومت اسلامی اقدام می‌کنند و امنیت آن را مورد هجوم قرار می‌دهند که تحت شمول عنوان کافر حربی و قرار می‌گیرند و ورود به کشور اسلامی منع شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.