چکیده:
مقاله حاضر قصد دارد که با جستجوی ریشههای هستیشناختی نظریۀ اخلاق اطلاعات فلوریدی، فهم عمیقتری را در باب پیشفرضهای آن در باب خدا، انسان و جهان به دست دهد. روش این مقاله، سندی (Documentary Research) و رویکرد آن تحلیل مفهومی (Conceptual Analysis) است. برای باز کردن یک مفهوم یا ارائه تحلیلهای بدیل دربارۀ آن، با استفاده از روش سندی مستندات اصلی که پایۀ استدلال هستند، جمعآوری کرده و با تکیه بر آنها، مفاهیم موجود تحلیل و نقد، و مفاهیم جدید بسط داده میشوند. بنیادهای هستیشناسانه نظریۀ اخلاق اطلاعات فلوریدی در کنار اینکه بر پایۀ ارزش ذاتی موجودات بنا شده است، ابژهمحور و هستیمحور میباشد و نگاه حداقلی به حق «بودن» بهمثابه حق پایه هر موجود دارد و این نگاه هستیشناسانه بر پایه نظریه معرفتشناختی رئالیسم ساختاری اطلاعات و نیز برداشت وی از مفهوم «شرور» به مثابه آنتروپی بنا شده است. او کنشگر اخلاقی در عصر اطلاعات را همانند خدا دارای شأن صانعیت میداند که مسئول حراست از محیط اطلاعاتی ساخته خویش است. مفهوم «مسئولیت» کنشگر اخلاقی در نظریه اخلاق اطلاعات فلوریدی با برداشته شدن تأکید از «انسان» به مفهوم «پاسخگویی» نقل مکان میکند. این برابری هستیشناختی میان انسانها و سایر موجودات ناشی از غفلت از هستی در نظر هایدگر است که با از دست رفتن ابعاد موقعیت و مکان در تعریف ریاضیاتی از جهان و همسطح دیده شدن همۀ موجودات در بعد زمان در ریاضیات جبری ناشی شده است
خلاصه ماشینی:
بنیادهای هستیشناسانه نظریۀ اخلاق اطلاعات فلوریدی، در کنار اینکه بر پایۀ ارزش ذاتی موجودات بنا شده است، ابژهمحور و هستیمحور میباشداست، و نگاه حداقلی به حق «بودن» به مثابه حق پایهۀ هر موجود دارد و این نگاه هستیشناسانه بر پایهۀ نظریهۀ معرفتشناختی رئالیسم ساختاری اطلاعات و نیز برداشت وی از مفهوم «شرور» به مثابه آنتروپی، بنا شگردیده است.
مهمترین محورهای نقد در این سه ویژهنامه بدین قرار است: نقد ماهیت ضدانسانی نظریهۀ اخلاق اطلاعات از راه طریق تمرکززدائیی از انسان در اخلاق، نقد مفهوم ارزش در پیشفرض ««حداقل ارزش»» برای هر موجود، نقد در بارۀ نامشخص بودن دادههای پایهۀ هر مقدار اطلاعات و عدم امکان پیگیری حقوقی با تکیه بر این نظریهۀ اخلاقی، نقد توسعهۀ اخلاق به سیستمهای غیرانسانی و روباتها، نقد هستیشناختی انگاشتن یک رویکرد متافیزیکی در اخلاق، نقد با استفادۀ معکوس از مفهوم سطح انتزاع فلوریدی برای اثبات اینکه بین عاملان انسانی و عاملان کامپیوتری تفاوت ماهوی وجود دارد، نقد جهانشمولپنداری نظریهۀ اخلاق اطلاعات فلوریدی، نقد برابری هستیشناختی موجودات در نظریهۀ اخلاق اطلاعات، نقد عملگرا نبودن نظریهۀ اخلاق اطلاعات، نقد استدلالاتی که فلوریدی علیه نتیجهگرایی و وظیفهگرایی اخلاقی ارائه کرده است، و نقد آیندهنگری پیشبینی فلوریدی در باب موج چهارم و همهپردازشیشد نقدهای حاضر را در کل میتوان به دو دسته تقسیم کرد: 1.