چکیده:
این تحقیق به بررسی مؤلفههای گفتمانمدار موجود در اشعار دفاع مقدس برای کودک و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور شاعران کودک در اشعار خویش از این مؤلفهها استفاده کردهاند و با پوشیدگی سخن میگویند. همچنین این تحقیق به بررسی تغییر نگرش شاعران نسبت به مسئلة جنگ و چگونگی بازنمایی آن در شعر کودک پرداخته است.بر این اساس، 6 کتاب از 3 شاعر انتخاب و بررسی شد. تعداد ساختارهای گفتمانمدار موجود در اشعار با اندکی تعدیل بر اساس الگوی ون لیون (2008م.) مشخص شد. در ادامه برای بررسی نگرش و مفهوم هویت ملی از الگوی پیشنهادی این تحقیق استفاده گردید. بر این اساس، مشخص شد که در اشعار مخصوص کودک و نوجوان نیز از مؤلفههای گفتمانمدار استفاده میشود و بسامد مؤلفههای ادبی در آنها بیشتر است. شاعران برای انتقال مفهوم مثبتی از هویت ملی از مؤلفههای ادبی بهره میجویند. همچنین شاعران کودک و نوجوان از سالهای اولیه پس از جنگ تا دورة کنونی با روندی تغییرپذیر در نگرش، نسبت به این مسئله شعر سرودهاند. این تغییرپذیری در گفتمان و سبک اشعار مشهود است. در بعد نگرش به جنگ و ارزشگذاری شاعران، روندی فراملی و انسانشناسانه را دنبال کردهاند و این نگرش با توجه به نسل آثار شاعران مورد بررسی در دهة دوم پس از جنگ بیشتر شده است. در شعر دفاع مقدس، هویت ملی مسئلهای بسیار مهم است که به کرات بروز میکند و شاعران آگاهانه یا ناخودآگاه به آن میپردازند. ادبیات کودک و نوجوان حیطهای بسیار منعطف است که در صورت تحقیقات بیشتر روی آن در موارد لزوم قابل تعدیل و بازخوانی است.
خلاصه ماشینی:
") صدیقه سادات مقداری استادیار دانشگاه پیام نو؛ قاین شکوفه جهانگیری دانش آموختۀ کارشناسیارشد زبان شناسی همگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ؛ فارس (تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٢/٠٥؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/١٠/١٣) چکیده این تحقیق به بررسی مؤلفه های گفتمان مدار موجود در اشعار دفاع مقدس برای کودک و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و بـه چـه منظـور شـاعران کودک در اشعار خویش از این مؤلفه ها استفاده کرده اند و بـا پوشـیدگی سـخن مـیگوینـد.
بـا توجـه متـون مورد بررسی به نظر میرسد که تلفیق مؤلفه های ون لیون و ادبی برای بررسی این متون مؤثرتر است ، چراکه در شعر نیز ساختارهای گفتمان مدار وجود دارد و یا حتی بعضی از ایـن سـاختارها فقط در شعر کاربرد دارند، چراکه شعر زبان هنرمندانۀ رساندن معنی و مفهوم اسـت .
١٧ـ تحلیل کمی نتایج در این بخش ، نتایج تحلیل های آمـاری در قالـب جـدول هـای ١ و ٢ بـه صـورت زیـر ارائـه میشود: جدول ١) مقایسۀ اشعار از نظر نگرش شاعران به مسئلۀ جنگ نگرش موافق نگرش مخالف شاعر مطلق نسبی معترض صلح طلبانه و انسان شناسانه قیصر امین پور ـ ـ * * سلمان هراتی ـ ـ * عبدالرضا رضایینیا ـ ـ * * در باب مسئلۀ ارزش های مرحلۀ جنگ به تحلیل آماری مؤلفه ها پرداخته شده اسـت ، بـدین گونه که ابتدا ساختارهایی که به نوعی پدیـدة جنـگ را از سـه منظـر خـوب ، بـد و تغییریافتـه ارزشگذاری میکردند، شناسایی گردید و آنگاه شمارش شدند و تعداد این ساختارها با توجه بـه واحدهای پایانی، در هر مجموعه شعر به صورت درصد تعیین شد."