چکیده:
نگرش، نقش به سزایی در بروز رفتارهای مختلف دارد. پژوهش حاضر نقش واسطه ای هسته کنترل در خلاقیت اجتماعی کودکان را با توجه به نگرش های خلاقانه آنان، بررسی کرده است. نمونه پژوهش تعداد 105 نفر دانش آموز دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی شهر شیراز بوده اند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان چهار ناحیه ی آموزش و پرورش شهر شیراز، انتخاب شده اند. خلاقیت اجتماعی بر اساس روش ماچیراد و لوبارت، هسته کنترل از طریق مقیاس هسته کنترل درونی و بیرونی نویکی و استریکلند و نگرش به خلاقیت نیز با پرسشنامه نگرش خلاقانه اسکافر و بریجز، اندازه گیری شد. روایی و پایایی ابزارها نیز بررسی و تامین شده است. نتایج حاکی از آن است که نگرش خلاقانه، پیش بینی کننده منفی و معنادار هسته کنترل و هسته کنترل نیز پیش بینی کننده منفی و معنادار خلاقیت اجتماعی است. نتایج حاصل تاکیدی بر نقش مثبت و معنادار نگرش به خلاقیت برخلاقیت اجتماعی با توجه به نقش واسطه ای، هسته کنترل است.
Attitudes have an important role in various behaviors. This study investigated the role of locus of control as a mediator over the social creativity of children according to their creativity attitudes. One hundred five male and female elementary students in Shiraz city participated in the study. Children’s social creativity assessed by Mouchiroud& Lubart. Also Students completed Nowicki – Strickland Internal- External Control Scale and Creativity Attitude Survey. Reliability and validity were obtained. Results of path analysis revealed that creative attitudes were significant negative predictor of locus of control and locus of control was significant negative predictor social creativity. Also there was a significant difference between girls and boys in social creativity and locus of control.Overall، the findings showed a significant positive correlation between attitude to creativity and social creativity. This can be explained with internal locus of control.