چکیده:
پژوهش حاضر در راستای بررسی نگرش دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه یزد به آموزش الکترونیکی انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی بوده است. تعداد ١00 نفر دانشجو به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته اند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. نتایج نشان داد؛ نگرش دانشجویان مساعد برای آموزش الکترونیکی است و این وضعیت می تواند با فراهم آوردن تجهیزات لازم توسط دانشگاه و توجه به سایر عوامل مشوق از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، بهبود یابد. از دیدگاه دانشجویان، ابزارهای یادگیری الکترونیکی بیشترین تاثیر را بر روی دروسی که دانشجو را در استفاده از کامپیوتر و اینترنت توانمند میسازند و نیز دروسی که به شناخت انواع و نمونههای منابع اطلاعاتی کمک میکنند، دارند. از دیدگاه دانشجویان ابزارهای یادگیری الکترونیکی کمترین تاثیر را بر دروسی چون فهرست نویسی، رده بندی و نمایه سازی دارند که به سازماندهی انواع منابع در کتابخانهها مربوط هستند.
Today، with the development of information and communication technologies، the use of distance learning programs and facilities is rapidly increasing. Following the application of these new educational channels in many universities، it is vital to get some insights into the attitudes of different involving groups، including students. This study aims to investigate the attitudes of Yazd University Library and information science students towards e-learning and hope that it can be Key to the application of e-learning facilities in this discipline. In this research work، 100 students were studied، conducting a survey method. Data was collected by a researcher -designed questionnaire and analyzed with SPSS software using a descriptive method. Results suggest a relatively favorable attitude towards e-learning education and provide an appropriate base to implement this type of education. According to the findings، this situation may get improved with providing necessary equipments and by considering other incentives such as running workshops. Findings also showed that the application of e-learning systems is most effective for courses that are related to the use of computers and the internet، Courses on information sources and Courses that are associated with the application of new technologies in libraries.