چکیده:
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه کمال گرایی و جهت گزینی هدف در پیش بینی اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پایه ی اول متوسطه استان تهران، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 9 مدرسه با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده و از هر مدرسه نیز یک کلاس (20 نفر، مجموعا 180نفر) انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده شامل؛ مقیاس خودگزارشی اضطراب امتحان ساراسون (1985)، مقیاس جهت گزینی هدف اصلاح شده الیوت و مورایاما ( 2008 )، مقیاس چند بعدی کمال گرایی هویت و فلت(1991) بوده اند. داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی چون؛ ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان، مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج آزمون همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد؛ بین انواع هدف گزینی اجتناب-تسلط و اجتناب-عملکرد با اضطراب امتحان دانش آموزان، همبستگی مثبت معنی دار وجود دارد. هدف گزینی گرایش- تسلط با میزان 17/0-، اجتناب- تسلط با میزان 27/0 و کمال گرایی با میزان 38/0 قادر به پیش بینی اضطراب امتحان در دانش آموزان بوده اند. کمال گرایی و جهت گزینی هدف به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده ی اضطراب امتحان، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا می نمایند لذا ترسیم اهداف و ارزش های واقعی، دست یافتنی و در عین حال چالش انگیز برای یادگیری فراگیران، نقش موثری در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، ایفا می نمایند.
This research was done with the purpose of the study of relationship of perfectionism & goal orientation to predict of Test anxiety in high school Girl Students. The method of research is correlation. Participants were 180 girl students that selected by Cluster sampling from the first grade of high schools. For data collection، Goal Orientation Scale of Elliot & Murayama (2008) Multidimensional Perfectionism Scale of Hewitt & Flett (1991) & Test Anxiety Questionnaire By Sarason (1985) were used. Data were analyzed by using correlation & multivariate regression analysis. Results showed positive significant correlation between perfectionism & test anxiety، as if this dimension explains 38% of variance of test anxiety. Also، there was positive significant correlation between Performance-Avoidance goal orientation & Mastery-Avoidance with test anxiety. Mastery-Avoidance & Approach-Mastery explains 27/0، and 17/0- of variances of test anxiety respectively.