چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با نقش تعدیل کنندگی اندازه مدرسه بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اسفراین بوده اند (605N =). نمونه پژوهش220 نفر معلم (88 مرد،132 زن) بوده اند که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه ی فرهنگ مدرسه بوده استت. داده ها با مدل رگرسیون چندگانه و تکنیک جانسن- نایمن، تحلیل شده اند. یافته ها نشان داد؛ از بین مولفه های فرهنگ مدرسه صرفا مولفه روابط همکاران، پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است همچنین یافته ها حاکی از آن است که در مدارس با حجم کوچک، رابطه پبشرفت تحصیلی با مولفه روابط همکاران، مثبت و معنادار است ولی در مدارس با اندازه بزرگ این رابطه مشاهده نمی شود. توجه به فرهنگ مدرسه از مولفه های افزایش پیشرفت تحصیلی است در مدرسه های با اندازه ی کوچک، این مولفه نقش موثری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی ایفا می کند.
The school culture is a linking agent that teachers، parents and managers need it to coordinate their local traditions and styles. The aim of this research Was to investigate the relationship between school culture and academic achievement of students by the moderating role of school size. The present study was conducted by correlation method. All the teachers in the Primary schools in Esfarayen constituted the population of this study (N = 605). The participants were 220 teachers (88 male، 132 female) who were chosen by the stratified random sampling. All of them completed the school culture questionnaire. The data were analyzed by multiple Regression and Johnson-Neyman technique. The results showed that among school culture components، merely the component of the colleagues’ relations was a significant predictor for educational achievement. Furthermore، the findings indicated that there was a significant and positive relationship between school achievement and colleagues’ relations in small schools، but it wasn’t the case for large schools. One of the components of educational achievement increase is paying attention to the school culture. Especially، in small schools this component plays an effective role in educational achievement in the elementary school children.