چکیده:
هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی-یادگیری برای کلاس های درسی دوره ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر طرح، جزو پژوهش های کیفی و از نظر راهبرد، مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، افراد متخصص دانشگاهی بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند، 20 نفر از صاحب نظران کلیدی انتخاب شدند. در این مطالعه از دو ابزار « مصاحبه نیمه ساختار یافته » و « فرم بررسی اسناد» استفاده شده است. در قسمت مصاحبه 20تن از متخصصین علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان فارس انتخاب و با کمک تکنیک اشباع نظری مصاحبه شده اند. در بخش سند کاوی نیز از منابع مختلف همچون، کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات ومقالات استفاده شده است. با استفاده از روش همسو سازی، اعتبار داده ها مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل مضمون بوده و در الگوی مذکور، شش عامل ؛ 1- محیط فیزیکی 2- محیط اجتماعی- روانی 3- آمادگی 4- آموزش 5- تلفیق 6- ارزشیابی توجه شده است. در این الگو محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی به عنوان بستری برای رفع نیازهای اساسی فراگیران عمل می کنند. در محیط فیزیکی باید به تامین نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان برای «بقا » ونیز سایر عوامل فیزیکی موثر بر یادگیری دانش آموزان توجه کرد. در محیط اجتماعی-روانی باید به تامین نیازهای روانی مربوط به بقا توجه داشت به علاوه در محیط اجتماعی- روانی باید نیاز دانش آموزان به «عشق و تعلق»، « قدرت » ، «آزادی» و «شادی و نشاط» تامین شود همچنین در این الگو، چرخه آموزش به چهارمرحله یعنی؛ مرحله« آمادگی »،«آموزش »، «تلفیق» و «ارزشیابی» تقسیم شد که بر بستر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی شکل می گیرند ودر هرمرحله باید به تامین نیازهای فراگیران توجه شود.
The aim of study was to develop a qualitative model of teaching-learning processes management(QMTLPM)for the elementary school classrooms .According to the study، criteria and indicators for QMTLPM through in-depth study of available sources and interviews with focus groups were identify.in term of design is qualitative and in term of strategy is qualitative case study research. Potential study participants، were academic experts، and 20 faculty members as participants in the study were selected by purposeful sampling method and techniques of theoretical saturation. In the study، two instruments "semi-structured interviews with focus groups" and "mining documents" were used for data collection. In the interview section with focus groups، 20 experts in educational Science and Psychology were selected and received their opinion by open and close ended questions. In the mining documents section، various sources such as books، dissertations، journal articles were used. Using data triangulation، validation of the data was approved. To analyze the collected data، Grounded theory analysis was carried out .The results showed that in the QMTLPM model،6 factors that should be considered are: 1 - Physical environment 2- Psycho-social environment 3 - Preparation 4 – Instruction 5 -Integration 6 – Evaluation. In the model، the physical environment and psycho-social environment acts as a context to meet the basic needs of learners، that in the physical environment must meet the physiological needs of students to "survival" as well as other physical factors that influenced students learning Should be considered. In the psycho-social environment the meet of psychological needs related to survival should be noted. In addition، in the psycho-social environment the meet of students' needs for "love and belonging"، "power"، "freedom" and "fun" should be considered. Also، in the model، the instruction cycle divided into four stage ، include "preparation"، "Instruction"، "Integration" and "Evaluation" that formed on physical environment and psycho-social environment and in each stage the meet of learners' needs should be considered and satisfied.