چکیده:
مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی یکی از عمدهترین مسائل جوامع بشری و از پیچیدهترین و دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان میباشد که تا سن بزرگسالی نیز باقی میماند. از سوی دیگر پژوهشهای مربوط به مشکلات رفتاری به طور عمده در قالب الگوهای کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که رابطهی بین متغیرهای روانشناختی یک رابطهی نادقیق است. مقاله حاضر به بررسی نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی براساس گزارش معلم برپایه روشهای منعطف انجام شده است. بدین منظور همه دانشآموزان پسر کمتوانذهنی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعهآماری پژوهش حاضر انتخاب شد و از بین آنها 28 دانشآموز پسر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و معلم مربوطه چهار پرسشنامه (خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، تحول رشد زبان نیوکامبر و هامیل، مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و مشکلات رفتاری راتر) را برای هر دانشآموز تکمیل کرد. نتایج رگرسیون خطی فازی پژوهش نشان داد که تحول زبان به طور تقریبی نقشی در مشکلات رفتاری دانشآموزان ندارد اما متغیر خودکارآمدی عمومی و مهارتهای اجتماعی به طور تقریبی سبب کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی میشود. از این یافتهها میتوان در زمینهی رفع مشکلات رفتاری دانشآموز کمتوانذهنی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر به بررسی نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارت های اجتماعی در مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی براساس گزارش معلم برپایه روش های منعطف انجام شده است .
بدین منظور همه دانش آموزان پسر کم توان ذهنی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی ٩٢-٩١ به عنوان جامعه آماری پژوهش حاضر انتخاب شد و از بین آن ها ٢٨ دانش آموز پسر به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و معلم مربوطه چهار پرسشنامه (خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران ، تحول رشد زبان نیوکامبر و هامیل ، مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت و مشکلات رفتاری راتر) را برای هر دانش آموز تکمیل کرد.
نتایج رگرسیون خطی فازی پژوهش نشان داد که تحول زبان به طور تقریبی نقشی در مشکلات رفتاری دانش آموزان ندارد اما متغیر خودکارآمدی عمومی و مهارت های اجتماعی به طور تقریبی سبب کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان ذهنی میشود.
بلر (٢٠٠٤)، در پژوهشی با بررسی ١٥٣ کودک پیش دبستانی کم توان ذهنی به این نتیجه رسید که گسترش مهارت های اجتماعی (توانایی کنترل هیجان و استفاده از راهبردهای مقابله ای) به عنوان یک تکلیف کلیدی برای کودکان ، در جلوگیری از مشکلات رفتاری برون نمود، بسیار مؤثر میباشد.
در نتیجه بر اساس مبانی نظری پژوهش هدف پژوهش گر مطالعه نقش خود کار- آمدی، تحول زبان و مهارت های اجتماعی در مشکلات رفتاری دانش آموزان کم توان - ذهنی در محیط فازی میباشد.