چکیده:
بنی امیه در میان مسلمانان به دلیل دشمنی با اهل بیت(ع) و به انحراف بردن تاریخ اسلام و حوادث ناگواری که به وجود آورده اند جایگاه مطلوبی ندارند. اما وهابیت به دفاع از آنان پرداخته، سعی در تبرئه آنها داشته اند. معاویه را پادشاهی عادل و قدرتمند و سیاست مدار و صاحب فتوحات غرب جهان اسلام دانسته اند و علاوه بر اینکه از معاویه به بزرگی و قداست یاد می کنند دامن یزید بن معاویه را نیز از کشتن امام حسین پاک می دانند. اخوان المسلمین اما در نگاهی منصفانه به تاریخ اسلام به انتقاد از معاویه و یزید پرداخته، با پذیرش جنایات منتسب به آنها، حکومت آنها را مبدا انحراف از سیره خلفا و ریشه مشکلات سیاسی جهان اسلام به حساب آورده اند. اختلاف نظر میان وهابیت و اخوان در مسائلی همچون مشروعیت حکومت بنی امیه، شخصیت و اعمال معاویه، و حوادثی چون جنگ صفین، صلح امام حسن(ع)، و شهادت امام حسین(ع) و حجر بن عدی به وضوح مشاهده می شود.
Because of their animosity toward Ahl al-Bayt (People of the House)، causing horrific events and deviating the course of history، Sons of Umayyad have a tarnished reputation. However Wahhabites have tried to defend and exonerate them. They consider Muawiyah a just and powerful ruler and a great politician who made the conquests in the west of Islamic territory. Not only Muawiyah is honored and hallowed by them but also they try to make Yazid clear of the sin of Martyring Imam Hussein (A.S). By contrast، making a fair assessment of the history، Muslim brotherhood criticizes Muawiyah and Yazid. They accept all the felonies attributed to Muawiyah and his son and consider their ruling a deviation of the Caliphs way of ruling. To them this ruling is the root of many political problems in Islamic world. In this writing it is clarified that Wahhabites and Muslim Brotherhood disagree on issues like: the legality of Umayyad dynasty، the personality and deeds of Muawiyah، the battle of Siffin، peace treaty of Imam Hassan، martyrdom of Imam Hussein and Hujr Ibn ‘Adi.
خلاصه ماشینی:
نگارش کتب تاریخ امویان و تجدید چاپ کتب قدیمی در این زمینه و دفاع از آنها و ستایش از معاویه و یزید و چشمپوشی از آنچه تاریخ درباره جنایاتشان ذکر کرده<FootNote No="212" Text=" نمونهای از این کتابها: الدولة الأمویة المفتری علیها اثر حمدی شاهین؛ مواقف المعارضة فی خلافة یزید اثر محمد بن عبد الهادی بن رزان الشیبانی؛ الدولة الأمویة عوامل الازدهار وتداعیات الانهیار اثر علی محمد الصلابی؛ یزید بن معاویة حیاته وعصره اثر عمر سلیمان العقیلی؛ من سب الصحابة ومعاویة فأمه هاویة اثر محمد عبد الرحمن المغراوی؛ من قتل الحسین اثر عبد الله بن عبد العزیز؛ الغاویة عن الوقیعة فی خال المؤمنین معاویة اثر أبی محمد زکریا علی القحطانی؛ تاریخ خلافة بنی أمیة اثر نبیه عاقل؛ الناهیة عن طعن أمیر المؤمنین معاویة اثر عبد العزیز أحمد بن حامد؛ إباحة المدینة وحریق الکعبة اثر حمد بن محمد العرینان.
"/> نویسندگان وهابی به تبع ابنتیمیه معاویه را جزء کاتبان وحی میشمرند<FootNote No="229" Text=" کسانی مثل محمد بن صالح العثیمین در الهادی إلی سبیل الرشاد و علی بن نایف الشحود در موسوعة الدین النصیحة و عبد الرحمن بن صالح المحمود در شرح کتاب لمعة الاعتقاد به تبع ابنتیمیه در منهاج السنة معتقدند معاویه از کاتبان وحی بود، در حالی که این مطلب در جای خود رد شده است.
این نظر از ابنتیمیه به وهابیت به ارث رسیده و همانطور که ابنتیمیه معاویه و یزید را تطهیر میکند<FootNote No="236" Text=" ابن تیمیه می پذیرد که اهل شام حضرت علی را دشنام میدادند، اما آن را دوطرفه و طبیعی قلمداد میکند و بدینترتیب معاویه را از امر به سب و لعن تبرئه میکند.