چکیده:
عدم رعایت قواعد مالی و نحوه ورود منابع حاصل از صادرات نفتی به بودجه دولت، دو موضوع کلیدی است که طی سالهای گذشته به مانعی جدی در زمینه کارکرد ثباتبخشی سیاست مالی تبدیل شده است. این موضوع سبب شده تا طراحی قواعد مالی برای جلوگیری از افزایش اندازه دولت و بیثباتیهای مالی در کوتاهمدت ضرورت یابد که این قواعد میتوانند معیارهای کمی با هدف محدودسازی مداخلات سیاسی باشند یا قواعد رویهای که هدف بهبود کارکرد نهادهای بودجهای و مدیریت بخش عمومی را دنبال میکنند. حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی و هدفگذاری کسری تراز عملیاتی، از مهمترین قواعد مالی طراحیشده در ایران هستند اما در عمل نتوانستهاند محدودیت عملیاتی برای دولت در استفاده منابع حاصل از صادرات نفت ایجاد کنند. در مقاله حاضر، ضمن بررسی قواعد مالی موجود و تجربه سایر کشورها، سه قاعده مالی برای کشور پیشنهاد میشود که عبارتند از: تعیین سقف کسری بودجه بدون نفت و کاهش سالانه آن، تعیین سقف استفاده ریالی از منابع حاصل از نفت در بودجه و میزان تغییرات سالانه آن و مرتبط کردن میزان افزایش هزینهها با مقدار افزایش درآمدهای غیرنفتی.
Nonconformity of financial rules and means of injection of resources resulted from oil export into government budget are two crucial issues which has been transformed into a significant hurdle with respect to the stabilization of financial policy. During the booming years، relying on the substantial revenues earn through the oil export in dollar، current expenditures becomes more expanded and civil projects start، and due to lack of a proper management in foreign exchange resources، oil revenues are spent for the import of consuming، intermediate and capital goods which contribute to an unstable and non-continuous economic growth. Previous experience indicate that in order to overcome the problem، a wide variety of measure are taken including increasing the foreign exchange rate، cutting civil projects spending، increasing the price of goods and rate of public services، raising taxes which all contribute to the deterioration of budget deficit (as per Olivera-Tanzy effect) and establish stagnation. Majority of studies demonstrate the necessity for designing of fiscal rules in order to prevent the oversizing of government as well as hinder the fiscal instabilities in short term. Such rules can be quantitative indexes aimed at limiting political intervention or procedural rules working toward the improvement of budgetary’s institutional performance and management of public sector. Foreign Exchange Reserve Account، National Development Fund، and goal setting for deficit of operational level are major fiscal rules designed in Iran. In practice، however، they failed to restrict government in utilizing of recourses from oil export. Current study addresses the available fiscal rules and experience of other countries and then proposes three fiscal rules including setting ceiling for budget deficit without oil and its annual reduction، setting ceiling for spending Rials from oil recourses in budget and its annual adjustment and associating the expenditure increase with the growth of non-oil revenues.
خلاصه ماشینی:
"درباره همبستگی میان مخارج دولت و تولید ناخالص داخلی مطالعات تجربی متعددی به وسیله Gavin and Perotti (1997)، Sorensen, Wu and Yosha (2001)، Lane (1998& 2003)، Alesina, Campante and Tabellini (2008)، Kaminsky, Reinhart and Vegh (2004)، Talvi and Vegh (2005)، Lee and Sung (2005، Leith and Lewis (2006)، Staehr (2008)، Calderón and Schmidt-Hebbel (2008)، Woo (2009)، Gervais and Mennuni (2009)، Cicek and Elgin (2011)، Sabir and Zahid (2012)، Auerbach and Gorodnichenko (2013) انجام و نشان داده شده است که رفتار مخارج عمومی دولت در اقتصادهای توسعهیافته کاملا ضدچرخهای یا اندکی موافق چرخهای است، در حالیکه در کشورهای در حال توسعه، بر شدت موافق چرخهای بودن رفتار سیاست مالی افزوده میشود.
قاعده مالی 1: تعیین سقف کسری بودجه بدون نفت و کاهش سالانه آن همانگونه که در بخشهای قبلی توضیح داده شد در سنوات گذشته نرخ ارز و قیمت نفت، مولفههای اصلی تعیینکننده حجم استفاده از منابع حاصل از نفت بوده است و این موضوع، یکی از دلایل عدم دستیابی به اهداف سیاستهای کلی برنامههای در کاهش وابستگی به منابع حاصل از صادرات نفت به شمار میآید، ضمن آنکه طبق نتایج مطالعاتی که گفته شد موجب شده است سیاست مالی در ایران نتواند به یکی از مهمترین اهداف خود که کمک به ثبات اقتصادی است، دست یابد."