چکیده:
مدیران از طریق اقلام تعهدی اختیاری میتوانند اطلاعات حسابداری را به بازار سرمایه مخابره کنند. مخابره اطلاعات به بازار از طریق تقویت و بهبود محیط اطلاعاتی و افشای اطلاعات در خصوص فرصتهای رشد شرکت، میتواند برای سرمایهگذاران ایجاد ارزش نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت در قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. دوره انجام پژوهش 1385 تا 1392 و نمونه پژوهش شامل 71 شرکت میباشد. نتایج پژوهش از تاثیر مثبت و معنیدار اقلام تعهدی اختیاری بر ارزش بازار سهام حکایت دارد. همچنین، نتایج نشان میدهد که در شرکتهای با محیط اطلاعاتی قوی و همچنین در شرکتهای با رشد بالا، اقلام تعهدی اختیاری تاثیر بیشتری بر ارزش بازار سهام دارد. در کل، نتایج این پژوهش بر نقش علامتدهی اقلام تعهدی اختیاری تاکید دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت در قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
بر این اساس، هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اقلام تعهدی اختیاری بر ارزش بازار سهام و نیز نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت، بر قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری است.
نتایج این پژوهش میتواند ضمن افزایش غنای ادبیات قیمتگذاری اقلام تعهدی اختیاری، نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت را برای تصمیم گیرندگان در بازار سرمایه مشخص نموده و تدوینکنندگان استانداردهای حسابداری را در جهتگیری خود یاری رساند.
بر این اساس پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی تاثیر اقلام تعهدی اختیاری بر ارزش بازار سهام، به مطالعه نقش محیط اطلاعاتی و رشد شرکت بر این رابطه بپردازد.
دلیل وجود این رابطه ممکن است ناشی از استفاده مدیران از اقلام تعهدی اختیاری به عنوان جایگزینی برای انعکاس اطلاعات محرمانه در بازار سرمایه باشد.
موضوع اصلی پژوهش این بود که آیا در شرایط وجود فرصتهای رشد و عدمتقارن اطلاعاتی در شرکتهای رشدی، مدیران میتوانند از اقلام تعهدی اختیاری به عنوان کانالهای اطلاعاتی برای مخابره اطلاعات محرمانه استفاده نمایند.
همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که محتوای ارزشی اقلام تعهدی اختیاری برای شرکتهای با عدم تقارن اطلاعاتی بالا نسبت به شرکتهای دیگر کاهش بیشتری یافته است.
علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که مدیران از اقلام تعهدی اختیاری برای اعلام اطلاعات محرمانه به بازار سرمایه استفاده میکنند.
در کل، نتایج پژوهش موید این موضوع است که مدیران در بازار سرمایه ایران از اقلام تعهدی اختیاری به منظور مخابره اطلاعات استفاده میکند.