چکیده:
بحران عنصری جدانشدنی از زندگی بشر است. صنایع نیز از گزند بحران ها در امان نیستند. چرخه ی مدیریت بحران شامل مراحل پیشگیری و کاهش اثرات، آمادگی، مقابله و بازسازی است. تمامی این حوزه ها فعالیتهای متفاوتی را در زمانهای مختلف برای ذینفعان مدیریت بحران در صنایع و به ویژه صنایع خودروسازی ایجاد می کنند. نبود یک ساختار همسو و همزمان بین تمامی ذینفعان در هریک از مراحل مدیریت بحران می تواند منجر به اخلال در فرایند مدیریت بحران صنعت گردد. مهندسی همزمان یک روش طراحی برای توسعه ی محصولات و ساخت آنها در صنایع است که فرایندها را نیز به طور همزمان در نظر می گیرد. هدف از این تحقیق ایجاد مدل تعاملی اطلاعات و فعالیت های ذینفعان مدیریت بحران صنعت خودروسازی ایران خودرو با استفاده از رویکرد مهندسی همزمان است. بدین منظور باید تمامی ذینفعان و فعالیت ها در مدیریت بحران شناسایی و دسته بندی و وزن هریک از فعالیت ها تعیین گردد و میزان تعامل داده، ستانده ای اطلاعات در دو مدل تصمیم گیری فازی با استفاده از روشهای F.MCDM محاسبه گردد. در این تحقیق، پس از انجام مطالعات کتابخانه ای، از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده می شود. همچنین از روش تصمیم گیری چندمعیاره به صورت فازی برای تعیین وزن معیارها و نرخ میزان داده و ستانده ی اطلاعات استفاده می گردد. در نهایت مدل ارتباطی اطلاعات برای ارتقای کارکرد مدیریت بحران صنعت ایران خودرو با رویکرد مهندسی همزمان ارائه می گردد.
Emergency is a critical phenomenon in human life. Industries are engaged with different emergency conditions. Emergency management should intervene before, during, and after major disasters. All of these interventions become different tasks for industries stakeholders especially car factories. Collaborative team work and coordination of different segments of emergency management was recognised as a critical issue. Concurrent Engineering (CE) is one of the emerging management philosophies that have a strong potential to be applied to different production and service system such as construction or disaster management simultaneously. The aim of this study is to develop a new concurrent engineering model in accordance with the cross-functional interventions among emergency management stockholders in the car factories. The objectives of this study are to identify the effective factors of the concurrent engineering model as clustered interventions and developing the cross-functional intervention network based on the mass of output-input data as a sharing information. Content analysis and structured interviews were designed to show production of sharing information of each workgroup in Iran Khodro car factory. Finally, the Fuzzy MCDM model and transposing system were employed to develop the integrated model.Finally, an integrated CE model was developed among stockholders workgroups in Iran Khodro car factory.