چکیده:
هدف : هدف عمده ی این پژوهش ارائه ی چارچوبی جهت ایجاد مخزن سازمانی در دانشگاه های کشور است . این پژوهش بیان میکند چگونه میتوان برای ایجاد یک مخزن سازمانی اقدام کرد، و تنها مسائلی که پیرامون ایجاد یک مخزن سازمانی وجود دارد را شرح میدهد. روش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توسعه ای است . همچنین این پژوهش از نظر جمع آوری اطلاعات با روش توصیفی و مشاهده ی نمونه ها انجام گرفته است و از یک سیاهه ی وارسی به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است . چهار مخزن سازمانی مربوط به کالج سلطنتی لندن ، دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ ، مدرسه بازرگانی آیسیاف ایآی و دانشگاه پردو به عنوان نمونه بررسی شدند. یافته ها: با توجه به اطلاعات به دست آمده از نمونه ها، هر یک از عناصر مربوط به مخزن سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند و محدوده ی مربوط به هرکدام مشخص شد. در نهایت ارتباط بین هر یک از این عناصر به وسیله ی یک نمودار نشان داده شد. دانشگاه های کشور با توجه به این مدل میتوانند به ایجاد یک مخزن سازمانی در دانشگاه اقدام نمایند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش با استفاده از تحلیل های فلسفی و عملی، مشخص شد که استانداردهای فراداده ای محتوا، ساختارهای داده ای، و سلسله مراتب مجموعه ها باید به صورت مداوم دنبال شوند و ذخیره سازی کافی برای رسانه های دیجیتالی درون مخزن سازمانی، باید قبل از تقاضاهای پیش بینی شده برای مخزن سازمانی و دسترسی مداوم به منابع ، وجود داشته باشد.
با توجه به آنچه تاکنون در مورد ایجاد مخزن های دانش سازمانی ارائه شده است ، میتوان گفت که اکثر پروژه های انجام شده با موفقیت راه اندازی شده اند و بازخورد مثبتی داشته اند ( ,Afshary& Jones 2007; Barwick, 2007; Baudion and Branschofsky, 2004; palmer, Teffeau& Newton, 2008; .
انتخاب این مخازن توسط پژوهشگر، به چند دلیل صورت گرفت : اولین دلیل مربوط به خود دانشگاه ارائه دهنده ی مخزن سازمانی بوده است که تا حد امکان سعی گردید از دانشگاه های معتبر و مطرح استفاده شود.
Hong Kong University of Science & Technology جوامع گروهای آموزشی و رشته ها √ √ √ √ مراکز علمی و پژوهشی √ √ √ در اینجا چهار دانشگاه بررسی شدند که از این چهار دانشگاه ، سه دانشگاه (دانشگاه پردو، کالج سلطنتی لندن ، مدرسه بازرگانی مؤسسه آی سیاف ایآی) مخزن سازمانی را به عنوان زیرمجموعه ی مرکز فناوری اطلاعات ، و زیرمجموعه ی کتابخانه (راه اندازی پروژه با همکاری هر دو بخش بوده است ) در نظر گرفته اند؛ اما دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ مخزن سازمانی را تنها زیرمجموعه ی کتابخانه قرار داد و همه اقدامات مربوط به پروژه را به عهده ی کارمندان ، و مدیریت کتابخانه گذاشت .