چکیده:
در جهان کنونی، زندگی اخلاقی بشر در اثر تزلزل نظام های ارزشی و انحلال مبانی مقدسات، با بحران های گوناگون اخلاقی، معنوی، فرهنگی و دینی مواجه شده است. «امر به معروف و نهی از منکر»، به منزله بخشی از سیاست های نظارتی و کنترلی دین مبین اسلام برای برقراری نظم عمومی در جامعه اسلامی، نقش مهمی در افزایش التزام همگانی به رعایت ارزش ها و هنجارهای پذیرفته شده اجتماعی ایفا می کند. ازاین رو، هدف این پژوهش شناسایی مولفه های «امر به معروف و نهی از منکر» با هدف تدوین الزامات عملی و استفاده از آنها در محیط های آموزشی است. روش انجام پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که از مفاهیمی همچون خدامحوری، توجه به کرامت انسانی، محبت و صمیمیت، بردباری، حق گویی و باطل ستیزی، عدالت مداری، و هدایت گری می توان به عنوان مولفه های اساسی امر به معروف و نهی از منکر یاد کرد.
خلاصه ماشینی:
"عدالت مداری می تواند یکی از مؤلفه های مهم فریضه امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ زیرا خداوند در آیه 58 سوره «نساء» می فرماید: «إذا حکمتم بین الناس أن تحکموا بالعدل»؛ هرگاه میان مردم داوری کردید، به عدالت داوری کنید.
نیز امیرمؤمنان علی علیه السلام در وصیت خود، به محمد حنفیه می فرمایند: «به خوبی فرمان ده تا اهل آن باشی؛ زیرا تمامیت و کمال کارها نزد خداوند تبارک و تعالی امر به معروف و نهی از منکر است» (صدوق، 1413ق، ج 4، ص 387).
نتیجه گیری ایران اسلامی به اقتضای ضرورت های برآمده از انقلاب اسلامی و تلاش در مسیر جامعه سازی منطبق بر فرهنگ اسلامی، باید به صورتی برنامه ریزی شده و ساختاری اقدامات لازم را در جهت احیا و بسترسازی عملی «امر به معروف و نهی از منکر» در عرصه های گوناگون انجام دهد؛ زیرا این فریضه عنصر مکمل فرایند جامعه پذیری و تعلیم و تربیت دینی به شمار می آید.
بنابراین، نهادهای آموزشی، که یکی از گسترده ترین نهادهای اثرگذار و جهت دهنده در همه کشورهاست، با توجه به مخاطبان فراوان و مستعدی که دارد و با توجه به رسالت های آموزشی و پرورشی خود، باید مباحث گوناگون تربیت دینی و اخلاقی (به وبژه امر به معروف و نهی از منکر) را جزو محوری ترین مسائل آموزشی و تربیتی خود قرار دهد."