چکیده:
جمهوری اسلامی ایران نظامی مکتبی و توحیدی است و بسیار بدیهی است که برای ترسیم الگوی امنیتی این نظام سیاسی به منابع اصیل اسلامی همانند قرآن کریم مراجعه شود. به همین دلیل ودر راستای دستیابی به چنین الگوی قرآنی ، در مقاله حاضر مفهوم ، جایگاه و ابعاد مهم امنیت ، و سازوکارهای تامین آن برمبنای قرآن کریم تبیین و ضمن اشاره هایی به دیدگاه امام خمینی (ره )، تلاش شده است نشان داده شود که این کتاب آسمانی و به تبع آن ، اندیشه امام خمینی (ره ) و مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران دارای دیدگاه متعالی ، مدرن و کارامد درباره مفهوم متحول و پیچیده امنیت ، به ویژه در ابعاد همه جانبه معنوی ، فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و ... است . در تبیین الگوی قرآنی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران باید اذعان کرد که از یک سو، ایمان و امنیت معنوی ، سرچشمه و مبنای اصلی تمام ابعاد امنیت و سازوکارهای تامین آن بوده ، بین این ابعاد و سازوکارها، هم پیوندی و توازن عمیقی برقرار است ؛ ضمن آنکه هرگونه امنیتی در هر بعد از ابعاد آن ، در نهایت ، ریشه در ایمان و اعتقادات معنوی و الهی دارد و هرگونه ناامنی در هر عرصه ای ، بالاخره ریشه اش به بی ایمانی و صفات متقابل ایمان ، مانند: شرک ، کفر، ظلم ، استکبار و ... برمی گردد. از سوی دیگر، مومن و صفات ایمانی ، اصلی ترین خاستگاه صدور کنش های امنیت زاست و می توان در استنتاج نهایی گفت که بسترسازی حیات معنوی طیبه و حسنه برای تربیت و تهذیب افراد در حوزه رفتارهای فردی و اجتماعی و دوری کردن آنها از حیات سیئه و غیرایمانی ، اصلی ترین سازوکار برای برقراری امنیت ، در الگو و مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران است .
خلاصه ماشینی:
به همین دلیل ودر راستای دستیابی به چنین الگوی قرآنی ، در مقاله حاضر مفهوم ، جایگاه و ابعاد مهم امنیت ، و سازوکارهای تأمین آن برمبنای قرآن کریم تبیین و ضمن اشاره هایی به دیدگاه امام خمینی (ره )، تلاش شده است نشان داده شود که این کتاب آسمانی و به تبع آن ، اندیشه امام خمینی (ره ) و مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران دارای دیدگاه متعالی ، مدرن و کارامد درباره مفهوم متحول و پیچیده امنیت ، به ویژه در ابعاد همه جانبه معنوی ، فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی و ...
در تبیین الگوی قرآنی مکتب امنیتی جمهوری اسلامی ایران باید اذعان کرد که از یک سو، ایمان و امنیت معنوی ، سرچشمه و مبنای اصلی تمام ابعاد امنیت و سازوکارهای تأمین آن بوده ، بین این ابعاد و سازوکارها، هم پیوندی و توازن عمیقی برقرار است ؛ ضمن آنکه هرگونه امنیتی در هر بعد از ابعاد آن ، در نهایت ، ریشه در ایمان و اعتقادات معنوی و الهی دارد و هرگونه ناامنی در هر عرصه ای ، بالاخره ریشه اش به بی ایمانی و صفات متقابل ایمان ، مانند: شرک ، کفر، ظلم ، استکبار و ...
بر این مبنا و به تعبیر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ؛ بدین ترتیب قرآن به گروهی از مسلمانان که دارای دو صفت ایمان و عمل صالح هستند و به نصرت الهی حکومت جهانی مستضعفان را تشکیل خواهند داد، نوید امنیت و از میان رفتن تمام اسباب خوف ، ترس و وحشت را داده است ؛ امنیتی که دیگر از منافقین و کید آنان ، و از کفار و جلوگیری هایشان بیمی نداشته باشند، خدای را آزادانه عبادت کنند و چیزی را شریک او قرار ندهند ( طباطبایی ،١٣٦٨، ج ١٥: ٢٠٩).