چکیده:
پیشرفت علم وتمدن درزمینه های گوناگون زندگی جوامع بشری ،همواره پیچیدگی های روزافزونی رااز نظر تشکیلات و اداره در سازما ن ها به وجود آورده است که باعث تجدید نظر پژوهشگران علوم مدیریت در اصالت نظریه مدیریت شده است ؛ زیرا که انسان نمی تواند به گونه ای ناموزون و همچون وصله ای ناهمرنگ در جهان هستی زندگی کند . او به همان اندازه که از نظام ، تشکیلات و مدیریت فاصله گیرد؛ با شکست وناکامی روبه روخواهدشدومحکوم به فناست .ازهمین روست که نهج البلاغه به دانش مدیریت توجه خاصی دارد؛ زیرا مدیریت در هر سط حی که باشد وهر گستره ای را تحت پوشش قرار دهد، از آنجا حایز اهمیت است که سرنوشت گروه و جامعه را در دست دارد و می تواند موجب پیشرفت و اعتلا و یا انحلال و عقب ماندگی شود. از همین روست که امام علی (ع ) با ظرافت و مهارت خاص از سلسه تدابیر مدیریتی درحوزه های مختلفی سخن گفته است که کاربست آنهاازطرف مدیران ودست اندرکاران می تواند حلا.ل مشکلات وبحران ها باشد وزمینه ها ی رشد وترقی جامعه را به ارمغان آورد. نتیجه حاصل از این پژوهش این است که کاربست مبانی مدیریت توانمند مردم محوری نهج البلاغه ، در نظام اداری جوامع اسلامی می تواند الگوی جامع توانمند سازی در مدیریت اسلامی را فراهم و کرده جایگزینی بسیار مناسب ومط لوب واز لحاظ اقتصادی با صرفه تر از الگوی ارائه شده از دانشمندان غربی باشد. این پژوهش که بر روش توصیفی تحلیلی استواراست ،ابتدابه تعریف مدیریت وشاخصه های آن ازدیدگاه نهج البلاغه ونیزبه بیان مدیریت توانا وشاخصه ها ی آن پرداخته ودر پایان از مدیریت ناتوان ومفاهیم آن از دیدگاه امام علی (ع ) سخن به میان آورده است .
haut Science and urbanization der Zmnh haye onaon Znd mosques Bushra, Hmuarh dha Rozafzon ra bl looked formations and management der Sazmanha by the presence of veins AST h emitter renewal of view ohishran Science Mdrt der Asalt Tior Mdrt intensity of AST minister h man Enrich Tawand by ouna any Namuzun and Hmon link any Nahmrn der Jahan Hasti Znd nd. Or by Lehman Andazh h gas system, formations and Mdrt comma rd Ba Hst and Naam Robro Khalid tightening and Mahom by Vnast.az Hemin Roast h rhetoric its approach Danesh Mdrt went Khas Woodard. Minister h Mdrt der hr superficial h strongest wher strh my ol under oshch Dhd decision, BL Anja holder Ahmt AST h Srnost Group and the University of Dar ol dest Woodard and Mai Tawand positive hrvat and Aatla, and after the dissolution of the Loya Mand CHAUDES. BL Hemin Roast h Amir Mamannan Imam Ali (AS) Ba Zeravc and skills by special BL smooth measures directorates der Hozh ha of different Preheat vth AST h arbst they BL party two directors and tucked Andraran official Mei Tawand Halal problems and Bhranha strongest and Zmnh Ha¬ Rushd and live University Ra cited by Armaghan. As a result BL Where ohish Where AST h arbst Mabani Mdrt Tawanmend Mardam pivotal holds Nahj, Orbit System administrative mosques Eslami Mei Tawand Alo Collector Tawanmend Sazi der Mdrt Eslami Ra Vriham rdh and Jazn Bsar appropriate and required parallel canthus economist Ba cashed seen BL Mudallha¬ his views tighten BL Daneshmndan west of the strongest. Where ohish h Barr Roche descriptive analytical Astewar Este, staring by definition Mdrt and Canvas Ha¬ Anne BL Ddah Nahj and Nez by definition Mdrt Twana and Canvas Ha- Ann Lauder aan BL Mirth Natawan and concepts Ann BL Ddah Omrmamannan Imam Ali.
خلاصه ماشینی:
از منظر نهج البلاغه ، توانمندسازی مبنایی انسان شناختی دارد بنابر این ، هدف این است که تمام استعدادها و توانایی های فوق العاده افراد به کار گرفته شود و امور مدیریتی به دست توانمندترین افراد واگذار گردد؛ افراد توانمندی که خود واپایش کننده و خود تنظیم کننده هستند و با علاقه ، احساس تعهد و پایبندی به ارزش ها، قبول مسئولیت می کنند.
» (همان ، خطبه ۱۹۳) یکی دیگر از ویژگی های معنوی در توانمندسازی آن است که منابع انسانی در این مدیریت نسبت به دنیا و تعلقات آن دلبستگی کمتری دارند.
٢ - حضور غیرمؤثر و بازدهی کم و غیرقابل اتکا یکی دیگر از ویژگی های مدیریت ناتوان آن است که منابع انسانی در این مدیریت علی رغم حضور و وجود در حوزه کاری، از کارایی و بازدهی کافی برخوردار نیستند.
»( همان ،خطبه ۱)اگر کرامت انسانی را نوعی شان ، منزلت و توانمندی از جانب خداوند متعال بدانیم ، آنگاه در مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی ، نگاه به نیروی انسانی نگاه ویژه خواهد بود که با دیگر مکاتب متفاوت است .
از منظر نهج البلاغه از آنجا که انسان و نیروی انسانی محور و مبنای توانمندسازی است ،بنابراین می باید نقش این عامل مخرب و ناتوان ساز را مدنظر قرار داد.
٧- در همه مکاتب غربی روند توانمندسازی از طریق افزایش قدرت صورت می گیرد، اما در بخش هایی از نهج البلاغه می بینیم کار توانمندسازی بشر و انبیا و دیگر انسان های توانمند، از طریق کاهش قدرت امکان پذیر شده است .