چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی مؤلفههای جدید پستمدرن و تأثیر آنها بر فرایند فراهمآوری و مدیریت مجموعه در کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی است. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش سندی- تحلیلی است. یافتهها: پستمدرنیسم بهعنوان یک وضعیت نوین، بر همه ارکان کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی و مدیریت آن تأثیر گذاشته است. در این پژوهش تأثیر آن بر فراهمآوری و مدیریت مجموعه مورد بررسی قرار گرفته و ابعاد این تأثیرگذاری نمایان شده است. نتیجهگیری: تغییرات بسیاری در تولید، توزیع، و روشهای دسترسی به اطلاعات و در نتیجه مجموعه کتابخانهها، فراهمآوری و مدیریت مجموعه، و سیاستهای مجموعهسازی مشاهده میشود. از مؤلفههای پستمدرن میتوان بهعنوان ابزار بازاندیشی در پیادهسازی خطمشیهای نوین فراهمآوری و مدیریت مجموعه بهره برد.
خلاصه ماشینی:
مقالات خارجی تدوین شده در این حوزه را میتوان مقارن با سالهای پس از جنگ جهانی دوم و اواخر دهه ١٩٤٠ دانست که البته اندکی بعد نیز این موضوع توسط نویسندگان داخلی مورد توجه و اهمیت قرار گرفت و تاکنون نیز ادامه داشته است که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: پروپاس (۱۹۹۵) ام گهواره کتابخانه ها که متقاضی تغییر به ویژه در بخش فراهم آوری و رویه های کاری هستند اشاره میک کند و معتقد است شرایط پست مدرن فرصت بی سابقه ای را برای احیای حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی و جایگاه آن فراهم کرده و میتواند به ساخت پارادایم تغییر کمک نماید.
بدین لحاظ، وی بیان می کند که مدرنیسم بر مفهوم" عملکرد اجرایی و منطق کمّی اطلاعات صحه میگ ی گذارد، در حالی که کاربردشناسی دانش علمی پست مدرن فی نفسه خویشاوندی اندکی با پویش برای قابلیت اجرایی یا کاربرد پذیری دارد لیوتار، ۱۳۸۱ به نقل از نشاط ١٣٨٤) حسن زاده (۱۳۸۴) پست مدرنیسم و تغییرات اجتماعی حاصل از آن را با آموزش و مدیریت تغییر پیوند داده و معتقد است کتابخانهها و کتابداران در این عصر در کانون فرایند آموزش جای میگیرند و لازم است برنامه ریزیها به این سو گرایش یابد و علم اطلاعات و Bodi & Maier .