چکیده:
نهاد علم و دانشگاه فرهنگ خاص خود را دارد که همانند سایر پدیدهها در گذر زمان تحولاتی داشته است. به نظر می رسد فرهنگ دانشگاهی ایران طی سال های اخیر تغییر کرده است. این پژوهش درصدد است تا دگرگونی فرهنگی در دانشگاه را بررسی و پیامدهای آن را مورد مطالعه قرار دهد.
روش پژوهش کیفی است که به منظور ورود به ساحت معنایی از نظریه مبنایی(GT) استفاده شده است. در این مطالعه 34 نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاه های تهران مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری و استخراج داده ها با استفاده از نرمافزار اطلس تی انجام شده است.
یافته ها شامل مقوله های عمده شرایط اجتماعی، مداخلهای و زمینهای، جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی، سازمان دانش و راهبردهای اساتید میباشد. روایت توصیفی تحلیلی با توجه به تعامل شرایط و پدیده در قالب گذار فرهنگی پیرامون مقوله هسته «جذب، ارزیابی و ارتقاء علمی» ترسیم می شود که حاکی از بیهنجاری فرهنگ تولید و انتقال دانش است.
خلاصه ماشینی:
مطالعه دگرگوني فرهنگي در سه نسل دانشگاهي (مطالعه موردي: اساتيد علوم اجتماعي دانشگاه هاي تهران ) ، زهرا محمدي ، امير ملکي محمد امين قانعي راد (تاريخ دريافت ٩١/١٢/٥، تاريخ پذيرش ٩٢/٠٧/١٧) نهاد علم و دانشگاه فرهنگ خاص خود را دارد که همانند ساير پديده ها در گذر زمان تحولاتي داشته است .
به همين منظور پژوهش حاضر در پي پاسخ به سوالات زير مي باشد: - در چند دهۀ اخير چه پديده اصلي بر فرهنگ اساتيد علوم اجتماعي اثرگذار بوده است ؟ - چه تغييراتي در فرهنگ اساتيد علوم اجتماعي بوجود آمده است ؟ - شرايط اجتماعي اثرگذار بر پديده اصلي موثر بر اين تغييرات چه بوده اند؟ - چه ارتباطي بين کنش هاي راهبردي اساتيد با شرايط زمينه اي و مداخله اي وجود دارد؟ - تعامل بين عوامل فوق چه پيامدهايي به دنبال داشته است ؟ ˻- پيش زمينه هاي مفهومي و نظري با توجه به تفاوت هاي پاراديمي روش کمي و کيفي؛ در بررسيهاي کيفي به جاي استفاده از چارچوب نظري از پيش تعيين شده جهت تدوين و آزمون فرضيات که بر مفاهيم و موضوعات عمده مورد مطالعه تمرکز دارد و آن ها را در قالب يک نظام منسجم و مرتبط معنايي به همديگر پيوند ميدهد (ماکسول ، ٢٠٠٤؛ ريچي و لوئيس ، ٢٠٠٥)، از پيش زمينه هاي مفهومي و نظري استفاده ميشود.
Barnet, R(2000), Realizing the university int an Age of Supercomplexity, London: The Society for Research into Higher Educatio & Open University.
Corbin, Juliet & Anselm Staruss (2008), Basics of Qualitative Research, 3ed, London: Sage Publications.
63 Scott, P (1998), The Globalization of Higher Education, Londen: Sfrhe & Open University.