چکیده:
زمینه و هدف : اسیدپاشی جزء فجیع ترین بزه های موجـود در جامعـه اسـت ؛ بزهـی کـه وقـوع آن رویـه حیات فرد بزه دیده را از مسیر طبیعی خارج و خسارات غیرقابل جبرانی را به او وارد مـیکنـد. مـدتی اسـت اسیدپاشی در جامعه رواج یافته است ، هر چند وقوع این جرم در جامعه مانند سایر جرائم چندان باب نیسـت ، اما وقوع حتی یک مورد هـم اذهـان عمـومی را جریحـه دار مـیکنـد.هـدف ایـن تحقیـق شناسـایی و ارائـه راهکارهای اثربخش پیشگیری از جرم اسیدپاشی است . سوال اصلی پژوهش در مورد راهکارهای پیشگیری از اسیدپاشی است که خود به سه سوال فرعی شـامل راهکارهـای پیشـگیری اجتمـاعی، پیشـگیری وضـعی، پیشگیری کیفری از اسیدپاشی قابل تقسیم است . روش : روش پژوهش ، تحلیلی – توصیفی و از نوع پیمایشی است و از تکنیک پرسشـنامه و مصـاحبه بـرای جمــع آوری داده هــا اســتفاده شــده اســت . جامعــهآمــاری ایــن تحقیــق کلیــه قضــات ، وکــلا، حقوقــدانان ، کادربیمارستانی، فروشندگان اسید و افراد عادی جامعه شهر تهران است که از میان آنها به صـورت تصـادفی ١٦٠ نفر انتخاب شده اند. یافته ها و نتایج : یافته هـای تحقیـق حـاکی از آن اسـت کـه بهتـرین شـیوه پیشـگیری ازنظـر متخصصـان پیشگیری وضعی بوده است ؛ زیرا اسیدپاشی محصول موقعیت هاست و بهترین راهکار فرعی برای پیشـگیری از اسیدپاشی نظارت بر خریدوفروش اسید و صدور کارت مخصوص برای افرادی است کـه بـا اسـید سـر و کار دارند.
خلاصه ماشینی:
جدول ١: جدول مفهومی تحقیق نوع پیشگیری راهکارهای پیشگیری از اسیدپاشی پیشگیری اجتماعی ١-تشویق افراد جامعه به محترم شمردن تمامیت جسمانی انسانهای دیگر ٢-تولید برنامه های فرهنگی و هنری با رویکرد پیشگیری از اسیدپاشی از طریق ساختن فیلم و مستند و مصاحبه با رسانه ها ٣-ارائه الگوهای مناسب در مورد ارتباط با دیگران و نحوة صحیح احترام به تمامیت اشخاص ٤-افزایش توانایی شنیدن نه و تقویت مهارت تسلط بر خود در وضعیت سخت ٥-ارتقای مهارت کنترل خشم و راههای مقابله با آن ٦- آموزش همزیستی مسالمت آمیز با دیگران توسط خانواده ٧-برنامه ریزی برای ایجاد و تدریس بازیهایی برای کودکـان و نوجوانـان باهـدف یـادگیری مهـارت کنترل خشم ٨- تدریس درس مهارتهای زندگی به اشخاص پیشگیری وضعی ١-نظارت بر خریدوفروش اسیدپاشی ٢- صدور و نصب کارتهای مخصوص برای اشخاصی که با اسید سروکار دارند ٣-آموزش و توجیه دقیـق فروشـندگان و دارنـدگان اسـید در مـورد عواقـب اهمـال در نگهـداری یـا واگذاری آن به افراد متفرقه ٤-تبلیغ جملاتی مانند «هر چه برای خود میخواهی برای دیگران هم بخـواه » یـا «تـن دیگـری را تـن خود بدانیم و به دیگران احترام بگذاریم » پیشگیری کیفری ١-محکومیت افراد اسیدپاش به انجام خدمات برای قربانی علاوه بر مجازات اصلی ٢-ارائه خدمات به قربانیـان اسیدپاشـی در دادگاههـا و کلانتـریهـا و پاسـگاهها و اطمینـان بخشـی بـه قربانیان برای شکایت کردن از مرتکب ٣-تعیـین مجـازات مـادی و معنـوی در قالـب مجازاتهـای اصـلی، تبعـی و تکمیلـی متناسـب بـا جـرم اسیدپاشی علاوه بر دیه و هزینه های درمانی ٤-تصویب مجازاتهای جایگزین قصاص در موارد عدم امکان قصاص ٥-تجدیدنظر قانون گذار در قانون اسیدپاشی متناسب با شرایط روز ٦-تصریح مقنن به اعمال مجازات افساد فیالارض برای اسیدپاشیهـایی بـا شـرایط خـاص در قـانون مجازات ٧-تعیین دادگاه و مرجع مستقل به کشف و رسیدگی و اجرای حکم در مورد اسیدپاشی ٨- استفاده از قضات قاطع و با سابقۀ قضایی در پرونده های اسیدپاشی ٩-بهبود فرایند عدالت کیفری با مصـمم بـودن مـدعیالعمـوم بـه رسـیدگی و مجـازات اسیدپاشـی و غیرقابل گذشت کردن اسیدپاشی ١٠-اعزام مرتکبان اسیدپاشی به مراکز روان درمانی ٢-یافته های میدانی (پیمایشی) جدول شماره ٢: توزیع افراد نمونه برحسب ویژگیهای فردی ویژگی دسته بندی فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی جنسیت مرد 60 50 6150 زن 60 50 100 دیپلم 23 14/38 14/38 فوق دیپلم 15 9/38 23/8 تحصیلات کارشناسی 47 29/38 53/1 کارشناسی ارشد 51 31/88 85/00 دکترا 24 15/00 100 ١٥ تا ٢٠ سال 3 1/88 1/88 ٢١ تا ٣٠ سال 60 37/5 39/4 سن ٣١ تا ٤٠ سال 46 28/75 68/1 ٤١ تا ٥٠ سال 32 20/00 88/1 ٥١ سال و بالاتر 19 11/88 100 وکلا، قضات و حقوق دانان 50 31/ 25 31/25 کادر بیمارستان 50 31/ 25 62/5 شغل مردم عادی 50 31/ 25 93/85 فروشندگان اسید 10 6/ 25 100 وکلا، قضات و حقوق دانان 50 31/ 25 31/25 بررسی نتایج جدول شماره (٢) نشان میدهد که از بین افراد مورد بررسی در ایـن پـژوهش ٥٠ درصد را مردان و ٥٠ درصد را زنـان تشـکیل مـیدهنـد.