چکیده:
در زمینه وجود ادیان در عصر ظهور و حکومت جهانی امام مهـدی٤ سـه نظریـه مطـرح است : ١.نظریه اثباتی ؛ ٢. نظریه سلبی ؛ ٣. نظریه تلفیقی . در نظریه اثباتی وجـود اهـل کتـاب در این دوران و در نظریه سلبی نفی اهل کتاب ثابت می شود و در نظریه تلفیقی وجود اهـل کتـاب در عصر ظهور و نفی آنها در حکومت جهانی مطرح مـی شـود. در ایـن نوشـتار، در میـان سـه دیدگاه مذکور، تنها به دیدگاه اثباتی توجه شده و ثمره آن که تنوع ادیان و وجود دین مسـیحیت و یهودیت در عصر ظهور و حکومت جهانی است ؛ مستدل می شود. صاحبان ایـن نظریـه بـرای اثبات مدعای خویش به دلایل مختلف عقلی و نقلی تمسک جسته اند؛ مـثلا تمسـک بـه آیـات قرآنی که با رویکردی عام و خاص به توجیه مسئله پرداخته است . محتوای آیـات عـام آزادی و اختیار انسان و نفی کننده جبر و قسر آن در امور اعتقادی است و آیات خاص صریحا بـه وجـود ادیان مسیحیت و یهودیت و پیروان آنها تا روز قیامت تاکید می کنند. نیز از جمله دلایـل ارائـه شده در این خصوص، دلایل عقلی ، نظیر اصل آزادگی انسان و اصـل تکلیـف محـوری در دنیا است که این دو اصل تا ابد بشر را همراهی می کنند. دلیل دیگر ایده همسانی سیره رسـول گرامی اسلام٦ و سیره امام مهدی ٤ است که اقتضای این همسانی ، تسالم رفتـاری امـام مهدی ٤ با اهل کتاب بوده و این تسالم رفتاری پذیرش مسیحیان و یهودیـان را در حکومـت جهانی امام مهدی به عنوان اقلیت های دینی اقتضا می کند.
There are three theories in relation to the presence of the religions at the appearance era and the time of Imam Mahdi’s global governance: 1. Proof theory، 2. Negation theory، 3. Consolidated theory. In the proof theory، the existence of the people of the Scripture is proved and in the negation theory، their non-existence is proved. And in the consolidated theory، the existence of the people of the Scripture at the time of appearance and their non-existence at the time of the global governance is discussed. In this article، among the three mentioned theories، only the proof theory is considered and its result which is the diversity of religions and the existence of Christianity and Judaism at the time of appearance and global governance is proved. The owners of this theory have resorted to several rational and narrative reasons to prove their claim، such as resorting to Qur’anic verses which justify the issue under discussion with a general and specific approach. The content of the general verses verifies the freedom and free will for the human and rejects the compulsion and obstruction in the matters of belief. And the certain verses explicitly emphasize the existence of Christianity and Judaism and their followers until the Day of Resurrection. Moreover، among the presented reasons in this regard، there are the rational reasons such as “human freedom” and the principle of “task-centering” in this world، the two principles which accompany the human for good. The other reason is the idea of consistency of the Prophet’s biography with Imam Mahdi’s biography and the necessity of this consistency is Imam Mahdi’s perfect behavior with the people of Scripture، and this perfect behavior demands for the acceptance of the Christians and Jews as the religious minorities in the Global Governance of Imam Mahdi.
خلاصه ماشینی:
"اگر پیشینه اصل مسئله را در نظر بگیریم، بحث مورد نظر دارای سابقه طولانی و دیرینه است و خاستگاه آن به صدر اسلام باز میگردد؛ زیرا با نزول آیات قرآن که در آنها به وجود پیروان ادیان مسیحیت و یهودیت تا روز قیامت اشاره شده و با وجود روایات مختلف از پیامبر گرامی اسلام( که به بیان اندیشه مهدویت، دین مداری، خدا محوری و گسترش دین در عصر ظهور پرداخته است؛ برای همه مسلمانان در طول تاریخ اسلامی، بالاخص مسلمانان صدر اسلام پرسشهایی در این خصوص مطرح بوده و خواهد بود که اولا، در میان ادیان آسمانی، امام مهدی( مجری و مبلغ کدام دین بوده؛ ثانیا، آیا همه ادیان آسمانی در عصر ظهور دارای مشروعیت و مقبولیت بوده و حضرت به صورت یکسان با آنها برخورد میکند؛ یا این که مشروعیت تنها به دین اسلام متعلق بوده و بقیه ادیان تنها دارای مقبولیت (پیروان) میباشند؟ بیتردید طرح این نوع مسائل در کتابهای تفسیری و غیر تفسیری 1 به صورت سطحی و جزئی آمده و اندیشمندان و مفسران اسلامی به صورت محدود، در قالب پاسخهای کوتاه بدان توجه کردهاند.
بنابراین، از مطالب بالا میتوان نتیجه گرفت که زمان تعیین شده در آیات مذکور، زمان خارجی و حقیقی نیست، بلکه به معنای شدت، حتمیت و دوام عذاب الاهی نسبت به اهل کتاب است و این دشمنی و کینهورزی در میان اهل کتاب با ظهور امام زمان( و تشکیل حکومت جهانی به پایان میرسد؛ زیرا در دوران حکومت جهانی، معرفت و آگاهی مردم و نیز عقل و عقلانیت آنها گسترش پیدا میکند و طبعا با گسترش پایههای معرفتی و عقلانی مردم، جهل و نادانی از آنان رخت بر خواهد بست و با روشن شدن حقیقت و واقعیت و با از بین رفتن جهل و نادانی، وحدت عقیدتی و دینی با محوریت اسلام در جوامع تحقق پیدا خواهد کرد."