چکیده:
در این پژوهش موانع آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی مورد کاوش قرار گرفت. برای این منظور با 19 نفر از سیاستگذاران در عرصه آموزش عالی، مدیران دانشگاهی، خبرگان حوزه آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی در زمینه پژوهش مصاحبه شد و دادهها از مصاحبهها استخراج شد. به منظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در قالب دو مقوله کلی شامل: موانع برون دانشگاهی شامل (فقدان استقلال دانشگاهی، حاکمیت نگاه سیاسی، نبود سیاستها و خط مشیهای کلان در حوزه آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی و وجود نگاه کمی به توسعه دانشگاهها و اعضای هیأت علمی) و موانع درون دانشگاهی (شامل موانع کالبدی و مالی، موانع سازمانی، موانع اجرایی و موانع مربوط به اعضای هیأت علمی) ارائه شدهاند. در نهایت پیامدهایی که عدم آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی میتواند به دنبال داشته باشد در قالب پیامدهای فردی و سازمانی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
Estepp, Roberts & Carter 6.
در مطالعه ديگري که توسط آراسته (١٣٨٥) با عنوان بررسي کارگاه هاي آموزشي پرورش حرفه اي اعضاي هيأت علمي انجام گرفت ، نتايج بيانگر آن بود که بيشتر بر روش هاي آموزش دانشگاهي در اين کارگاه ها تأکيد شده است و برنامه هاي بهسازي اعضاي هيأت علمي پس از سال ١٣٨٥به دليل تغيير سياست هاي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري در شيوه مديريت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي با رکود جدي روبه رو بوده است .
در پژوهشي که محب زادگان (١٣٩٢) با عنوان طراحي الگوي بالندگي هيأت علمي در دانشگاه هاي شهر تهران انجام داد، نتايج بررسي وي نشان داد که پشتيباني مديريت آموزش عالي و رهبري دانشگاهي به عنوان مهم ترين عوامل زمينه اي مؤثر بر فرايند بهسازي اعضاي هيأت علمي هستند.
يکي از مشارکت کنندگان در پژوهش چنين عنوان کرد: "در دانشگاه هاي خارج از کشور مراکزي براي توسعه هيأت علمي وجود دارد که وظيفه آموزش و بهسازي اعضاي هيأت علمي را بر عهده دارند و داراي ساختار مشخصي هستند.
Success Factors for Faculty Development in Thailand Higher Education, Available at: www.
Innovative Models for Organizing Faculty Development Programs.
The organization of the faculty development programs for research assistants: The case of education faculties in Turkey.
Faculty Development in Texas two – year community college, Journal of Research & practice, 24 (4), 251- 267 .
The impact of a faculty development program: evaluation based on the self-assessment of medical educators from preclinical and clinical disciplines.