چکیده:
هدف از پژوهش حاضر آن است که اولا بازدهی داشتن آموزش برای افراد را بررسی کند و ثانیا مشخص سازد که آیا در این رابطه تمایزی میان مردان و زنان وجود دارد یا خیر. یافتههای سایر محققان غالبا بهصورت برآورد نرخ بازدهی فارغ از دخالت دادن عامل جنسیت به دست آمده و این یکی از ضعفهای عمده مطالعات پیشین قلمداد میشود. معادلۀ درآمد مینسر مبنای الگوی مورد استفاده در این تحقیق را تشکیل میدهد که با بهرهگیری از نمونهای شامل 1294 خانوار در شهر تهران برآورد شده است. نتایج حاصل از این مطالعه که به روش تحلیل رگرسیونی به دست آمدهاند، نشاندهنده آن است که تحصیلات اثر مثبت و معناداری بر درآمد مردان و زنان دارد اما میزان بازدهی آن برای زنان در حدود 4 تا 5 درصد بیش از مردان است. تدقیق بیشتر در این ارتباط و با استفاده از آزمون علیت گرنجر نشان میدهد که برای زنان برعکس مردان، این عامل درآمد است که تغییرات تحصیلات را توضیح میدهد و بنابراین نمیتوان آموزش را برای زنان به عنوان سرمایهگذاری قلمداد کرد.
خلاصه ماشینی:
برآورد و ارزیابی اقتصادی نرخ بازدهی تحصیلات در شهر تهران و مقایسۀ آن بین مردان و زنان وحید مهربانی ∗ چکیده هدف از پژوهش حاضر آن است که اولا بازدهی داشتن آموزش برای افراد را بررسی کند و ثانیا مشـــخص ســـازد که آیا در این رابطه تمایزی میان مردان و زنان وجود دارد یا خیر.
نتایج حاصل از این مطالعه که به روش تحلیل رگرسیونی به دست آمده اند، نشان دهنده آن است که تحصیلات اثر مثبت و معناداری بر درآمد مردان و زنان دارد اما میزان بازدهی آن برای زنان در حدود ٤ تا ٥ درصـــد بیش از مردان است .
تدقیق بیشتر در این ارتباط و با استفاده از آزمون علیت گرنجر نشان میدهد که برای زنان برعکس مردان ، این عامل درآمد است که تغییرات تحصیلات را توضیح میدهد و بنابراین نمیتوان آموزش را برای زنان به عنوان سرمایه گذاری قلمداد کرد.
برای این کار معادلۀ رگرسیونی زیر تخمین زده میشود: 2 ln(E)Cβ0Sβ1AGEβ2AGE ε معادله (٢) در معادلۀ (٢)، E درآمد فرد است و S و AGE به ترتیب نماد تعداد سال های تحصیل و سن هستند.
به عبارت دیگر، برآورد نرخ بازدهی تحصیلات برای مردان و زنان به طور جداگانه چندان مورد بررسی قرار نگرفته است در حالی که انتظار میرود تمایزی از حیث جنسیت در این زمینه وجود داشته باشد.
Estimates of the economic return to schooling from a new sample of twins.
Human capital, in: Economics of Education, Edited by: Dominic J.