چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی وضعیت تعامل دانشجو-استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران است. جامعة آماری پژوهش شامل همة دانشجویان و استادان مراکز آموزش عالی الکترونیکی ایران در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. از این تعداد 620 نفر بهعنوان نمونة آماری تعیین و به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند و دادههای تحقیق جمعآوری شد. روش تحقیق از لحاظ روش جمعآوری دادهها، پیمایشی و از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. اعتبار پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و هم بر اساس ضریب همبستگی درونی با استفاده از نرمافزار ایموس و روش مدلیابی معادلات ساختاری تأییدی، تأیید شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت تعامل دانشجو – استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران بهطور معنیداری نامطلوب است. همچنین نتایج تحلیلی وضعیت این نوع تعامل نشانگر تفاوت معنادار وضعیت تعامل دانشجو– استاد، در زیر گروههای مختلف و برحسب متغیرهای دانشگاه و گروه تحصیلی بود، اما برحسب متغیر جنسیت بین زیر گروهها تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
Comerchero سؤال های پژوهش در این مقاله که با هدف بررسی وضعیت کلی تعامل دانشجو – استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران تدوین شده است ؛ دو سؤال مطرح است : ١) وضعیت کلی تعامل دانشجو – استاد در نظام آموزش عالی الکترونیکی ایران چگونه است ؟ و ٢) آیا تفاوت معنیداری بین وضعیت این نوع تعامل در گروه های مختلف جامعه مورد بررسی و بر اساس متغیرهایی چون جنسیت ، دانشگاه و گروه تحصیلی وجود دارد؟ روش تحقیق روش این پژوهش ، پیمایشی است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای پاسخگویی به سؤال دوم پژوهش مبنی بر اینکه آیا تفاوت معنی داری بین وضعیت تعامل دانشجو-استاد در گروه های مختلف و بر اساس متغیرهایی چون جنسیت ، دانشگاه و گروه تحصیلی وجود دارد؟ از آزمون های تی مستقل ، تحلیل واریانس و توکی استفاده شده است .
Perceptions of Interactions in Online Courses, Merlot journal of online learning and Teaching, Available at: www.
International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 6 (1), 3–15.
Web-Based Learning Interaction and Learning Styles, British Journal of Educational Technology, pp: 443-454.