چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، پاسخ به چگونگی کاربست فاوا در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی بر اساس بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی بوده است. همچنین نقش ویژگیهای فردی و علمی اعضای هیئت علمی را در میزان استفاده آنها از فاوا در دانشگاههای دولتی شهر تبریز، بررسی میکند. پژوهش حاضر برحسب هدف، کاربردی و برحسب نحوه گردآوری دادهها، توصیفی است. جامعة آماری پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاههای تبریز، شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه پیام نور تبریز به تعداد 1092 نفر است. نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقهای بود و 195 پرسشنامه سالم گردآوری شد. به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از سه نوع پرسشنامه محققساخته شامل: میزان استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ پرسشنامه عملکرد آموزشی و پرسشنامه عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی استفاده شد که پایایی آنها بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 90/.، 92/. و 74/. است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان استفاده استادان از فاوا پایینتر از حد متوسط است همچنین میزان استفاده از فاوا پیشبینی کننده عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی است. بهعلاوه میزان استفاده استادان از فاوا بر اساس رشته تحصیلی، مرتبه علمی، سن و سابقه تدریس استادان تفاوت معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نقش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی ∗ روح اله مهدیون ∗∗ تقی زوار ∗∗∗ ابوالفضل قاسم زاده ∗∗∗∗ فرهاد ناوه کش ∗∗∗∗∗ شادی شاکری سیه کمری چکیده هدف از انجام این پژوهش ، پاسخ به چگونگی کاربست فاوا در فعالیت های آموزشی و پژوهشی در جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی بر اساس بهبود عملکرد اعضای هیئت علمی بوده است .
همچنین نتایج تحقیق اثنی عشری و همکاران ٣ (٢٠١٠)، سلیمانی و همکاران (١٣٩٠) و هاشمی داران (٢٠١٢) نشان داد که بین میزان استفاده از فاوا و عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی رابطه مستقیم وجود دارد.
در پژوهش حاضر، به منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از سه نوع پرسشنامه محقق ساخته شامل : میزان استفاده از فاوا (با ٣٣ سؤال و سه مؤلفه ، نوع و میزان استفاده از کامپیوتر؛ میزان استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری؛ نوع و میزان استفاده از اینترنت و سرویس های اینترنتی)؛ پرسشنامه عملکرد آموزشی (با ٢٨ سؤال و شش مؤلفه : موضوع و ارائه محتوا؛ سازمان دهی دوره ؛ تعامل علمی و انسانی؛ آموزش یادگیرنده محور؛ ارزشیابی و مدیریت کلاس ) و پرسشنامه عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی (دارای ٢٣ سؤال ) استفاده شد.
The Impact of Information and Communication Technology (ICT) on Teaching and Learning of Physics, International Journal of Educational Research and Technology, 1 (2), 48- 59.
A study on the relationship between the faculty use of ICT and their educational and research performance in teacher training university of Tehran.
Studies in Library & Information Science (Journal of Education and Psychology) , 2 (5), 217 - 236.