چکیده:
چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مقاومت در برابر کلیشه های جنسیتی بر گرایش زنان به مد می باشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش انجام گردید و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی تبریزبوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی، حجم نمونه ای برابر با 109 نفر از آنان به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. متغیر وابسته در این تحقیق، گرایش زنان به مد بوده که رابطه آن با متغیر مستقل- مقاومت زنان در برابر کلیشه های جنسیتی- مورد بررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد که بین مقاومت در برابر کلیشه های جنسیتی و گرایش زنان به مد رابطه معنادار وجود ندارد همچنین بین مقاومت در برابر کلیشه های شغلی، زبانی و تحصیلی با گرایش به مد در زنان رابطه معنادار وجود ندارد. رابطه معنادار تنها در بین مقاومت در برابر باورهای کلیشه ای ومدگرایی در زنان مشاهده شده است.همچنین مشخص گردید بین طبقه اجتماعی و تأثیر آن در گرایش زنان به مد و مقاومت زنان در برابر کلیشه های جنسیتی رابطه معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
اگر بخواهيم جامعه خود را با مطالب بيان شده مطابقت داد، مي بينيم در ايران کنوني زنان که تشکيل دهنده بيش ترين ميزان پذيرش در دانشگاه ها و در نتيجه بالا رفتن سواد و آگاهي را در پي دارد و دستيابي به امکانات رسانه اي و مدرن جهت به روز شدن اطلاعات و بازانديشي کليشه ها در دنياي مدرن زن را وادار به تعريف هويت جديد مي کند، ولي وقتي در نظام مردگرا با عدم دسترسي به مؤلفه هاي تجدد که يکي از آنها اشتغال برابر با مردان است و وجود ديدگاه جنس بودن و مادر بودن زن ، که همواره بيشترين ارزش براي زن از مادر بودن او بوده ، زن را به ديگر مؤلفه هاي بازانديشي هويت رهنمون مي کند که بدن بهترين مؤلفه براي هويت در ايران به دليل وجود ديدگاه جنس به زن است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسي سطح معني داري تفاوت بين ميانگين هاي مقاومت در برابر کليشه هاي شغلي و گرايش زنان به مد، از آزمون تحليل واريانس يک طرفه جدول شماره (١) استفاده کرده ايم که در مدگرايي ٨٦١.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه شماره ٢: بين مقاومت در برابر کليشه هاي شغلي و گرايش زنان به مد رابطه معني داري وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) به منظور بررسي سطح معني داري تفاوت بين ميانگين هاي مقاومت در برابر کليشه هاي شغلي و گرايش زنان به مد، از آزمون تحليل واريانس يک طرفه جدول شماره (٣) استفاده کرده ايم که در آن ٨٩٢.