چکیده:
هدف از این پژوهش، طراحی و تدوین شاخصهای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و تعیین درجۀ اهمیت این شاخصها میباشد که به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. نمونۀ آماری این پژوهش را 627 نفر شامل: 379 مربی، 210 بازیکن و 38 مدیر تشکیل دادند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و بهصورت تخصیصی تناوبی برآورد شدهاند. ابزار گرد آوری داده های پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که روایی محتوایی، صوری و سازه آن مورد بررسی و تایید قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ در سطح (87/0) برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران، مربیان و بازیکنان درمورد شاخصهای انتخاب تفاوت وجود دارد و شاخصهای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال از دیدگاه کل نمونۀ آماری به ترتیب شامل: مهارتهای فنی، ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، مهارتهای مدیریتی، ویژگیهای فردی، مهارتهای روانشناختی، دیدگاههای مربیگری، سوابق مربیگری و سوابق ورزشی بهعنوان بازیکن فوتبال میباشد.
خلاصه ماشینی:
عضو هيأت علمي دانشکده تربيت بدني دانشگاه شهيد چمران اهواز تاريخ دريافت : ٩٢/٠٥/٠١ تاريخ پذيرش : ٩٢/٠٩/١٦ چکيده هدف از اين پژوهش ، طراحي و تدوين شاخص هاي انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال ايران و تعيين درجۀ اهميت اين شاخص ها ميباشد که به روش توصيفي پيمايشي انجام شده است .
نتايج پژوهش نشان مي دهد که بين ديدگاه مديران ، مربيان و بازيکنان درمورد شاخص هاي انتخاب تفاوت وجود دارد و شاخص هاي انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال از ديدگاه کل نمونۀ آماري به ترتيب شامل : مهارت هاي فني، ويژگيهاي شخصيتي، مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي، مهارت هاي مديريتي، ويژگيهاي فردي، مهارت هاي روان شناختي، ديدگاه هاي مربيگري، سوابق مربيگري و سوابق ورزشي به عنوان بازيکن فوتبال ميباشد .
در پژوهش حاضر براي مقايسۀ ديدگاه هاي مديران ، مربيان و بازيکنان در شاخص هاي انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال ، از آزمون مانوا استفاده شده است که نتايج آن در جدول ٤ ارائه گرديده است .
علاوه براين ، جهت اولويت بندي شاخص هاي انتخاب سرمربي تيم ملي فوتبال ايران از ديدگاه نمونه هاي آماري از آزمون فريدمن استفاده شد که نتايج آن در جدول ٦ نشان داده شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در اين پژوهش جهت اولويت بندي گويه هاي شاخص هاي انتخاب ٩ گانۀ سرمربي تيم ملي فوتبال از ديدگاه کل آزمودنيها از آزمون فريدمن استفاده شد که نتايج آن به شرح ذيل است : ١.