چکیده:
رشد چشمگیری در نقش حمایت مالی بهعنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی پدید آمده است. یکی از مهمترین هدفهای حمایت مالی شرکتها، تأثیری است که بر وفاداری افراد مرتبط با مورد حمایتشده میگذارند. حمایت مالی ورزشی بهدلیل رشد پوشش رسانهای در این حوزه و نیز تعداد بسیار زیاد افرادی که درگیر این مسابقات میشوند، یکی از محبوبترین زمینههای حمایت مالی میباشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ حمایت مالی بانک شهر با وفاداری مشتریان به بانک میباشد بدینمنظور، شعبات بانک شهر در تهران (1391) مورد مطالعه قرار گرفت. تعداد نمونه 167 نفر تخمین زده شد. یافتهها، تمامی فرضیههای موردمطالعه (ارتباط سازههای شأن رویداد، تجانس بین حامی مالی و دارایی حمایتشده، علاقۀ فردی به رویداد، نگرش نسبت به حامی مالی، صداقت حامی مالی و حضور همیشگی حامی مالی با وفاداری مشتریان به بانک) را تأیید نمودند.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش ، بررسي رابطۀ حمايت مالي بانک شهر با وفاداري مشتريان به بانک مي باشد بدين منظور، شعبات بانک شهر در تهران (١٣٩١) مورد مطالعه قرار گرفت .
يافته ها، تمامي فرضيه هاي موردمطالعه (ارتباط سازه هاي شأن رويداد، تجانس بين حامي مالي و دارايي حمايت شده ، علاقۀ فردي به رويداد، نگرش نسبت به حامي مالي، صداقت حامي مالي و حضور هميشگي حامي مالي با وفاداري مشتريان به بانک ) را تأييد نمودند.
هدف ما در اين پژوهش ، بررسي ارتباط بين سازه هاي متغير حمايت مالي با وفاداري مشتريان ميباشد.
فرضيۀ سوم پژوهش نيز ارتباط بين علاقۀ شخصي به رويداد حمايت شده با وفاداري مشتريان به بانک را مورد سنجش قرار ميدهد.
در اين پژوهش ، ارتباط بين حمايت مالي بانک شهر از تيم فوتبال پرسپوليس با وفاداري مشتريان به بانک نيز مورد ارزيابي قرار گرفت .
بايد گفت که تمامي فرضيه هاي اين پژوهش پذيرفته شدند که اين نشان دهندة تأثير بسيار مطلوب حمايت مالي بر وفاداري مشتريان ميباشد.
ارتباط بين متغير شأن رويداد با وفاداري مشتريان با ضريب هم بستگي ٠/٧٠٢ تأييد شد که اين موضوع ، نشان دهندة اين مطلب ميباشد که فوايدي که مخاطبان به صورت غيرمستقيم از حمايت مالي به دست ميآورند بر ميزان وفاداري آن ها تأثيرگذار است .
Sports sponsorship: A case-study approach to measuring its effectiveness.
Sport sponsorship a marketing communication tool in Swedish companies.
Sport sponsorship as a marketing communication tool: A case study of two B2B companies.
International Journal of Sport Marketing and Sponsorship, 4(2): 151-174.