چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین برنامه درسی پنهان و نابرابریهای جنسیتی در دانشجویان شرق گیلان انجام شده است. روش آن توصیفی از نوع همبستگی بوده، جامعه آماری پژوهش دانشجویان زن و مرد دانشگاههای شرق گیلان در سال تحصیلی 91-90 با حجم 30489 وحجم نمونه 379 نفر که شامل190 نفر زن و 189 نفر مرد به روش نمونهگیری تصادفی ساده ا نتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی مولفههای برنامه درسی پنهان که شامل جو اجتماعی دانشگاه و ساختار سازمانی دانشگاه و پرسشنامه محقق ساخته نابرابریهای جنسیتی با استفـاده از روش الفای کرونباخ، روایی و پایایی کل سوالات 92 صدم محاسبه گردید. در بخش آمار توصیفی از نمودارفراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیری وضریب همبستگی پیرسون، استفاده گردید که به وسیله نرم افزار spss پس از تجزیه و تحلیل دادهها باعنایت به نتایج به دست آمده مشخص شد بین برنامه درسی پنهان و نابرابریهای جنسیتی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. بین ساختارسازمانی دانشگاه و متغیرهای جامعهپذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی و ایفای نقش جسیتی با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و.بین جو اجتماعی دانشگاه و متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی، ایفای نقش جسیتی و ایدئولوژی مرد سالاری با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و ا بعاد برنامه درسی پنهان توان پیشبینی نابرابریهای جنسیتی دانشگاهها را دارند.
خلاصه ماشینی:
بین جو اجتماعی دانشگاه و متغیرهای جامعه پذیری جنسیتی، عقیده قالبی جنسیتی، ایفای نقش جسیتی و ایدئولوژی مرد سالاری با 95 % اطمینان رابطه وجود دارد و ا بعاد برنامه درسی پنهان توان پیشبینی نابرابریهای جنسیتی دانشگاهها را دارند.
Keyword:hidden curriculum, university's social atmosphere, students, organizational structure of the university, gender inequality مقدمه امروزه فرآیند و رسالتهای ویژه آموزش عالی، (Special mission for higher education) به عنوان یکی از نظامهای بنیادی جامعه، ارتباط ویژه با آرمانهای جامعه و نظام ارزشی آن و تربیت نیروی متخصص مورد نیاز دارد.
نتیجه به دست آمده از مطالعه و فرضیه اصلی با یافتههای پژوهشی جکسون، (Jakson, 1968)، آسبروکس (Ausbrooks, 2000) ، مایلزوآندریون (Mayls " Andrion, 2001)، چای کینگ (chay King, 2008)، مارگو لیس (Margolis,2001) که به بعد اجتماعی و ساختار سازمانی برنامه درسی پنهان توجه داشتند ومعتقد بودند تعاملات اجتماعی ما بین یادگیرندگان و افراد درون مدرسه و دانشگاه به ویژه در نگرشها، باورها و رفتارهای یادگیرندگان از ویژه گیهایی هستند که تحت تأثیر این نوع برنامه قرار میگیرند همخوانی داشته و با نتایج تحقیقات شادی طلب (Shadi Talab, 2002)، اسپندر (Espander, 1980)، استیسی (Estisi, 1982) که نتیجه گرفتند قشربندی اجتماعی و جنسیت سهمی در نابرابریها دارد ودر نظامهای آموزشی حساس به جنسیت اهدافی برای دستیابی به فرصتهای برابر جنسیتی وجود دارد، همخوانی داشته، از این رو فرضیه فوق معنادار است و تأیید میگردد.
Education and gender in Iran, Journal of Women's Studies, First Year, Issue 2, Tehran: University of Al. Chapman, Amanda.