چکیده:
پژوهش حاضر، درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مؤلفه‌های ناهمسوی برنامه درسی پنهان به ‌منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم‌پردازی مجدد، استفاده ‌شده است. جامعه پژوهش، مجموعه متون نظری مرتبط با عنوان پژوهش بوده که به کمک فرم فیش برداری، اطلاعات لازم استخراج  شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ مؤلفه‌های ناهمسوی برنامه‌های درسی پنهان آموزش عالی می‌توانند در تثبیت پایگاه و منزلت بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشجوی طبقه خاص مؤثر بوده و بالعکس در نومیدی از تغییر وضعیت کنونی برای دانشجویان طبقه‌های متوسط و پایین، مؤثر باشند. تبلور عینی این رخداد متأثر از مؤلفه‌های ناهمسوی برنامه درسی پنهان آموزش عالی در تعدادی از استنادهای پژوهشی مطالعه حاضر محسوس است. براین اساس؛ در پایان فهرستی از ملاحظات عملی نمونه در راستای ابعاد مختلف مؤلفه‌های ناهمسوی برنامه درسی پنهان موردتوجه واقع‌شده که از آن جمله می‌توان به برقراری عدالت آموزشی، تأکید بر روش‌های انتقادی و گفتگو محور، کاهش دیوان‌سالاری به منظور بروز قابلیت‌های طبقات مختلف در فعالیت‌های دانشگاهی (علمی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی)، تأکید بر برنامه درسی چندفرهنگی، توجه به شیوه‌های کیفی به جای شیوه کمی در ارزشیابی، کاربرد و اجرای راهبردهای تدریس فعال و مشارکتی و تغییر در محیط‌های آموزشی اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
Hence, at the end, a list of the practical sample considerations on the different dimensions of the opposite factors of the hidden curriculum is presented; among which are: making educational justice, emphasizing the critical and dialectic methods, decreasing the bureaucracy to display the capabilities of the different classes in the university activities (scientific, research, cultural, and student centered activities), emphasizing on the multicultural curriculum, focusing on the qualitative evaluation instead of quantities evaluation, applying active teaching strategies and changing the educational environments.
Keyword:Cultural Reproduction, Educational Inequality, Hidden Curriculum, High Education مقدمه برنامه درسی (curriculum) بهعنوان یکی از ستونهای الزامی سازه علوم تربیتی، نقش بیبدیلی در عملکردهای تربیتی داشته است.
در پژوهش حاضر سعی شده است تا با توجه به سؤالات زیر، بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی با تأکید بر مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان در آموزش عالی به منظور طرح ملاحظات کاربردی دانشگاهی ارائه گردد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که روابط میان استادان راهنما و دانشجویان تا حد زیادی تحت تأثیر فرهنگ رشتهای، فرهنگ گروه آموزشی، قوانین پذیرش دانشجو، جنسیت و موقعیت نابرابر استاد و دانشجو در سلسلهمراتب سازمانی دانشگاه قرار دارد (safaei movahed " ataran, 2013) آدامز (adams, 1992) نقش اساتید دانشکده را در انتقال نظام فرهنگی مسلط به طور خاص در آموزش عالی را مهم دانسته و آنان را کسانی میداند که عملا همهچیز به آنان برمیگردد کسانی که مستقیما بر موضوعات تدریس، ارزشیابی و برنامه درسی کنترل دارند.
2. دانشجو آهولا(ahola, 2000) پژوهشی را در جهت شناخت برنامه درسی پنهان در نظام آموزشی عالی فنلاند دانشگاه تورکو(university of turku) اجرا نموده است.