چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس علوم شهرستان اندیمشک انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان درس علوم و دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اندیمشک بود، که تعداد 12 نفر از معلمان علوم و 288 دانشآموز با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودسنجی معلمان ویژه روش تدریس فعال/ غیرفعال و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد.روایی آزمون محقق ساخته با اعمال نظر متخصصان تایید شد و برای تعیین محاسبه پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار پایایی آن 93/0 به دست آمد. دادههای به حاصل شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس عاملی و تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش تدریس فعال در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از روش سنتی موثرتر است. اما با توجه به جنسیت تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر مشاهده نشد
خلاصه ماشینی:
No 20 (continus 47) Winter 2016, Pages 133-144 The effect of active teaching method on academic performance in science: the case of 3rd grade junior high school students in Andimeshk city (2010-2011) Firoze Mir Darikvand, Gholam Reza Haji Husain Nezhad, Majid Ali Asgari, Marzban Adib Manesh 1M.
نتایج پژوهش وی بیانگر آن است که پیشرفت تحصیلی گروه آزمایشی که با شیوه مشارکتی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه کنترل که به روش سنتی تحت تعلیم قرار گرفته بودند بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین آنها معنادار بود.
بنابراین در بررسی فرضیه دوم پژوهش این نتیجه حاصل شد که تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر متفاوت نیست.
بنابراین در بررسی فرضیه دوم پژوهش این نتیجه حاصل شد که تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر متفاوت نیست.
در نهایت میتوانیم نتیجه بگیریم که روشهای تدریس به عنوان یک محرک بیرونی بر یادگیری دانشآموزان اثرگذار هستند و باید در انتخاب روش تدریس با توجه به نوع محتوا دقت بیشتری به عمل آورد تا عملکرد بهتری را دانشآموزان شاهد بود و همان طور که اثربخشی این روش در این پژوهش و سایر پژوهشهای صورت گرفته در دروس مختلف از قبیل فیزیک ( Keramat i, 2007 ؛ Tanel"Erol, 2010)؛ شیمی (Kazembe, 2010؛Oludipe"Awoko2010)؛ انگلیسیGomleks, 2007)؛,2006( Jacobs"McCafferty و درس ریاضیKeramat, 2007)؛ Tarim, 2009 ، 2008 Akdeniz) تأیید شده است، پیشنهاد میشود سیاست گذاران امر آموزش و پرورش کشور توجه بیش از پیش به این روش داشته باشند و شرایط و امکانات لازم در این زمینه را در مناطق محروم فراهم آورند.