چکیده:
پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتاب‌های درسی است. این مقاله از معرفی صرف روش‌های موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتاب‌های بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روش‌های رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی از جمله؛ فلش، فرای، گانینگ، مک لافلین، پاور سامنر کرل و فلش کینکید، محاسبه نموده تا در مقایسه نتایج حاصل از روش‌ها به اعتبار سنجی روش‌های مذکور اقدام نماید. روش پژوهش تحلیلی و از نوع پژوهش ارزشیابانه بوده است. نتایج نشان داد؛ نتایج روش‌های فلش و فرای همسویی داشت به طوری که هر دو روش، کتاب‌های مورد بررسی را مناسب با همان پایه تعیین نمودند.روش‌های گانینگ و مک لافلین در نتایج هر دو پایه، همسویی دارند به طوری که هر دو، کتاب بخوانیم پایه چهارم را مناسب پایه اول راهنمایی و کتاب بخوانیم پایه پنجم را مناسب پایه سوم راهنمایی، تعیین نمودند. دو روش پاور سامنر کرل و فلش کینکید، قابلیت تفکیک پذیری کمتری داشته به طوری که روش پاور سامنر کرل هر دو کتاب چهارم و پنجم را مناسب پایه دوم راهنمایی و روش فلش کینکید نیز هر دو کتاب را مناسب پایه اول دبیرستان، معرفی نمود. بر این اساس روش‌های؛ فلش و فرای بیشترین همسویی را با کاربرد کتاب‌های کنونی درسی بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی داشته‌اند.
خلاصه ماشینی:
این مقاله از معرفی صرف روشهای موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روشهای رايج بين المللی محاسباتي سطح خوانايي از جمله؛ فلش، فرای، گانینگ، مک لافلین، پاور سامنر کرل و فلش کینکید، محاسبه نموده تا در مقایسه نتایج حاصل از روشها به اعتبار سنجی روشهای مذکور اقدام نماید.
فقدان ادبیات کاربردی و الگوی عددی مناسب در زمینه سنجش سطح خوانایی مسأله اساسی پژوهش حاضر است که پژوهشگران در این پژوهش سعی دارند از معرفی روشهای موجود فراتر رفته و به سنجش خوانایی نمونهای ثابت با انواع روشها (گانینگ، فلش، مک لافلین، فرای، پاور سامنر کرل و فلش کینکید) همراه با ارائه الگوی عددی آنها پرداخته، سپس به اعتبار سنجی پژوهشی انجام شده با همین نمونه (Sheykhzadeh, 2008) بپردازند و در نهایت با مقایسه نتایج موجود از انواع روشها، میزان همبستگی و اعتبار آنها را تحلیل نمایند.
2- در بررسی سؤال دوم (میزان سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی با روش فرای) میانگین متوسط جملات (33/8) و میانگین تعداد هجاها (185) در پایه چهارم ابتدایی، نقطه حاصل روی نمودار فرای مابین خطوط متناظر چهارم و پنجم قرار میگیرد که مؤید آن است که کتاب مورد نظر تا حد زیادی مناسب سطح کلاسی خود است.
روش گانینگ نشان داد سطح خوانایی کتاب بخوانیم پنجم ابتدایی نیز در سطحی بالاتر از پایه پنجم قرار دارد و متن حاضر مناسب پایه سوم راهنمایی است.
- در بررسی سؤال پنجم (میزان سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی با روش پاور سامنر کرل)، نتایج حاصل برای پایه چهارم سطح کلاسی (15/7) بیانگر مناسب بودن متن برای پایه دوم راهنمایی است.