چکیده:
هدف: در این پژوهش، کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی و کودکان دارای شرایط عادی بررسی و مقایسه شدند.
روش: در سال 1390، در پژوهش پس رویدادی پیش رو، 90 کودک پرورشگاهی شهر گرگان و 90 کودک عادی در سه گروه سنی پنج تا هفت، نه تا 11 و 13-15 ساله بررسی شدند. از بین کودکان پرورشگاهی، از هر گروه سنی،30 کودک با روش نمونه گیری در-دسترس و کودکان عادی نیز در مرحله ی اول با روش نمونه گیری خوشه ای و سپس نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده ها از پرسش نامه ی عصبی- روان شناختی و شخصیتی کولیج (2002) استفاده شد. داده ها با آزمون t مستقل، آنواو آزمون تعقیبی شفه تحلیل شدند.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که کارکردهای اجرایی کودکان پرورشگاهی در تمام دوره های سنی با کودکان عادی تفاوت معنادار دارد.
نتیجه گیری: دلیل ضعف کارکردهای اجرایی در کودکان پرورشگاهی می تواند ناشی از محرومیت های محیطی، موقعیت های اقتصادی-اجتماعی و فقدان والدین باشد.
Introduction: This study compared the executive functions in children
residing in orphanage and normal conditions.
Methods: This Ex-Post Facto study enrolled 90 children from orphanage and 90 normal children in three age groups (7-5، 11-9، 15-13 years old) from the city of Gorgan in 2011. In each age group، 30 orphanage children were recruited through convenient sampling method and for the selection normal children; the first stage used cluster sampling followed by random sampling methods. Coolidge (2002) neuropsychological and personality tests were administered across subjects. Data were analyzed using t-test، ANOVA and Scheffe tests.
Results: Data analysis revealed some significant differences in executive functions between orphanage and normal children of all age groups.
Conclusion: Our findings have suggested that poor executive functions in children residing in orphanages could possibly be due to the environmental isolation، economic variables and the lack of rich social interactions.