چکیده:
در این مقاله ، نویسندگان تلاش کرده اند تا بازتاب بحران معنا، اخلاق و خانواده به منزله پیامدهای مدرنیته متاخر و جهان سرمایه داری را در چهار فیلم «عشق سگی»، «٢١ گرم »، «بابل » و «بییوتیفول » اثر گونزالس ایناریتو را نشان بدهند. برای این منظور، نظریه «پول در فرهنگ مدرن » زیمل و نظریه «جامعه و هویت شخصی در مدرنیته متاخر» گیدنز را با هم ترکیب کرده ایم تا مدل نظری مقاله را معرفی کنیم . به لحاظ روش شناسی نیز از روش تحلیل محتوا استفاده شده است تا ادعاهای بخش نظری مورد ارزیابی تجربی در متن فیلمها قرار بگیرند. برخی از دستاوردهای تحلیل فیلمها عبارتند از: ١) شخصیت های فیلم ها نشان - دهنده استیصال افرادی هستند که در شرایط فقدان یا کم مایگی پیله محافظتی و خانواده ، تلاش میکنند تا به زندگی خود ادامه دهند. برآمدن پرسش های هستیشناسانه ، جست وجوی نظامی معنوی و اخلاقی و پناه بردن به رابطه ناب از ویژگیهای چنین افرادی است . ٢) پول یکی از بدیل هایی است که فرد را در ارتباط با شبکه ای از کنش گران قرار میدهد. ٣) جنبه هایی از مضامین ، ساختار روایی و تکنیکی فیلم نئونوآر قابل شناسایی است . ٤) نوعی واسازی ایده های مدرنیته بورژوایی و در عوض ، جست وجوی مدرنیته زیباییشناختی مورد توجه ایناریتو بوده است .
The objective of this paper is to indicate how the meaning، ethics، and family crisis as consequences of the late modernity and the capitalism world are represented in four films of González Iñárritu، i.e. ‘Amores Perros’، ‘21 Grams’، ‘Babel’، and ‘Biutiful’. In order to do so we have used a synthetic theoretical model taken from Simmel’s theory of ‘money in modern culture’ and Giddens’s theory of ‘society and self-identity in the late modernity’. Methodologically، we used content analysis method (CAM) to address what our theoretical model claims about González Iñárritu’s movies representing crisis of meaning and family crisis. Some of the research findings include: 1) Characters of the films depict modern men who are trying to survive، while suffering from lack of protective shield of family. Some features of such individuals include: they raise ontological questions، they seek spiritual and moral asylum، and they are in search of pure relationship، 2) Money is one of the alternatives which puts the individual in a network of actors، 3) Some thematic aspects plus narrative and technical structure of the movie “neo-noir “are discoverable، 4) Iñárritu tried to deconstruct ideas of bourgeois modernity and، in return، searches for aesthetic modernity.
خلاصه ماشینی:
"گونزالس ایناریتو، معنا، خانواده ، رابطه ناب ، پول مقدمه و طرح مساله : جهان بینی و بدیل های معنا در دنیای مدرن به اختصار باید گفت که هدف این مقاله آشکار ساختن بحران معنا و خانواده در جامعه سرمایه داری غربی و گستردگی مسائل اجتماعی و روانی است که در فیلم های ایناریتو قابل شناسایی است .
در چنین شرایطی، پرسشهای هستی - شناختی، هویتی و معنایی باز هم سر برآورده و زندگی فردی و اجتماعی را به پرسش کشانده است : حلقه اتصال فرد با دیگران چیست ؟ چه چیز مانع با هم بودن افراد شده است ؟ حقیقت زندگی و مرگ چیست ؟ چگونه باید زیست ؟ بازتاب بحران معنا و خانواده در چهارگانه ایناریتو بازتاب جهان اجتماعی در فیلم ، به عنوان رسانه ای میان تجربیات زندگی اجتماعی و مخاطبان ، سهم قابل توجهی در به تصویر کشیدن پرسش های هستیشناختی، هویتی، معنایی و زوال خانواده داشته است .
سیاست زندگی همان پرسش های اخلاقی و وجودی را که نهادهای اصلی تجدد سرکوب کرده بودند، از نو به میدان میکشد و برجسته میکند؛ این که در جامعه رهایی یافته از قید و بندهای جوامع سنتی، چگونه باید زندگی کرد؟ گیدنز معتقد است از نظر هستیشناسی، ایمن بودن یعنی در اختیار داشتن پاسخ هایی در سطح ناخودآگاه و خودآگاهی عملی برای بعضی پرسش های وجودی بنیادین که همه افراد در طول عمر خود به - نحوی مطرح میکنند."