چکیده:
فونت و رنگ از متغیرهای چاپی متن کتب درسی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات است؛ بدین منظور که با شناسایی عوامل تأثیرگذار این متغیرها، بتوانیم از موانع موجود بر سر راه یادگیری کلمات بکاهیم. نمونه پژوهش شامل 101 نفر شرکتکننده بود که از طریق نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند. از آزمون یادگیری کلامی به منظور بررسی یادآوری فوری و تأخیری برای بررسی یادگیری استفاده شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها نشان داد که فونت، تنها بر یادگیری آنی تأثیر معنیدار دارد و تأثیر آن بر یادگیری تأخیری معنیدار نیست. تأثیر رنگ نیز هم بر یادگیری آنی و هم بر یادگیری تأخیری معنیدار نشده است. همچنین منحنی یادگیری فونت برخلاف منحنی یادگیری رنگ، اثر یادگیری را به صورت معنیدار نشان میدهد.فونت و رنگ از متغیرهای چاپی متن کتب درسی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات است؛ بدین منظور که با شناسایی عوامل تأثیرگذار این متغیرها، بتوانیم از موانع موجود بر سر راه یادگیری کلمات بکاهیم. نمونه پژوهش شامل 101 نفر شرکتکننده بود که از طریق نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند. از آزمون یادگیری کلامی به منظور بررسی یادآوری فوری و تأخیری برای بررسی یادگیری استفاده شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها نشان داد که فونت، تنها بر یادگیری آنی تأثیر معنیدار دارد و تأثیر آن بر یادگیری تأخیری معنیدار نیست. تأثیر رنگ نیز هم بر یادگیری آنی و هم بر یادگیری تأخیری معنیدار نشده است. همچنین منحنی یادگیری فونت برخلاف منحنی یادگیری رنگ، اثر یادگیری را به صورت معنیدار نشان میدهد.
خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب از یکسو، اگر خواندن فونت راحتتر باشد، منابع توجهی کمتری در پردازش خواندن صرف میشود و توجه بیشتر به پیام و معنی متن اختصاص داده میشود (کانفر و آکرمن، 1989)، و چون در بیشتر منابع توجهی به پردازش اطلاعات مرتبط پرداخته میشود، پردازش عمیقتری رخ خواهد داد و ویژگیهای بیشتری از آن اطلاعات، یادگیری و یادآوری خواهد شد، و از سوی دیگر، از آنجا که عواملی از قبیل ترکیب رنگ 2 نقش مهمی در ایجاد عاطفه مثبت و تمایز بین متن و زمینه دارد (انگلبرشت، 2003) ممکن است به ویژه برای یادگیری کلمات مهم باشد.
پژوهشهای متعددی از ارائه حروف و کلمات، با استفاده از ترکیبهای مختلف نوع فونت، خوانایی، وزنها، اندازهها، فواصل، سرعت خواندن و طول خطوط وجود دارد که علیرغم تعدد این پژوهشها کمتر پژوهشی تأثیر این ویژگیها را بر درک و یادگیری کلمات سنجیده است: precision of an optical character recognition color combination خوانایی فونت یکی از عوامل مهم در درک خواندن است.
با مروری بر پژوهشها میتوان استنباط کرد چنانچه فرایند خواندن تحت تأثیر ویژگیهای فونت و نوع رنگ به زمان بیشتری برای پردازش کلمات نیاز داشته باشد، خوانایی و یادگیری و پایداری آن کاهش مییابد؛ با این حال پژوهشی که تأثیر متغیرهای فونت و رنگ را بر یادگیری کلمات، به ویژه یادگیری آنی و تأخیری نشان دهد، در دست نیست و یا بررسیهای کمتری صورت گرفته است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات است تا با شناسایی عوامل تأثیرگذار این متغیرها از موانع موجود بر سر راه یادگیری کلمات بکاهیم."