چکیده:
پیشرفت و توسعه در علم و فناوری منوط به تربیت نیروی انسانی مؤثر و کارآمد است. کتاب درسی مهمترین منبع رشد و یادگیری افراد در دوران آموزشی است؛ لذا تدوین جامع و متناسب با معیارهای اساسی و مورد نیاز فراگیران امری ضروری تلقی میشود. نگرانی عمده در تدوین کتابهای درسی، فقدان روشی علمی در طراحی کتاب با کیفیت است. بررسی مطالعات دانشمندان نشان میدهد که تلاش آنها در شناسایی معیارهای تدوین کتاب درسی صرفا به صورت توصیفی و فاقد الگوریتمی نظاممند است. بهطور کلی برای نشان دادن روابط منطقی بین اجزاء باید فرایند طراحی را بهصورت یک سیستم در نظر گرفت. در این تحقیق ضمن ارائه چهارچوبی جامع از معیارها و عوامل مؤثر در کیفیت کتاب درسی، از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب روشی کارا و سیستمی برای طراحی کتابهای درسی استفاده میشود. بر اساس دو اصل بدیهی استقلال و اطلاعات تمامی عوامل به صورت اجزاء یک سیستم طراحی میشود. در پایان کتابهای مدیریت عملیات که منبع درسی دوره کارشناسی ارشد ام.بی.ای (MBA=Master of Business Administration) بر اساس چهارچوب طراحی شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شاهرود است، ارزیابی میگردد.پیشرفت و توسعه در علم و فناوری منوط به تربیت نیروی انسانی مؤثر و کارآمد است. کتاب درسی مهمترین منبع رشد و یادگیری افراد در دوران آموزشی است؛ لذا تدوین جامع و متناسب با معیارهای اساسی و مورد نیاز فراگیران امری ضروری تلقی میشود. نگرانی عمده در تدوین کتابهای درسی، فقدان روشی علمی در طراحی کتاب با کیفیت است. بررسی مطالعات دانشمندان نشان میدهد که تلاش آنها در شناسایی معیارهای تدوین کتاب درسی صرفا به صورت توصیفی و فاقد الگوریتمی نظاممند است. بهطور کلی برای نشان دادن روابط منطقی بین اجزاء باید فرایند طراحی را بهصورت یک سیستم در نظر گرفت. در این تحقیق ضمن ارائه چهارچوبی جامع از معیارها و عوامل مؤثر در کیفیت کتاب درسی، از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب روشی کارا و سیستمی برای طراحی کتابهای درسی استفاده میشود. بر اساس دو اصل بدیهی استقلال و اطلاعات تمامی عوامل به صورت اجزاء یک سیستم طراحی میشود. در پایان کتابهای مدیریت عملیات که منبع درسی دوره کارشناسی ارشد ام.بی.ای (MBA=Master of Business Administration) بر اساس چهارچوب طراحی شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شاهرود است، ارزیابی میگردد.
خلاصه ماشینی:
"طبق بررسیهای صورت گرفته هشت شاخص کلی برای تعیین کتاب درسی باکیفیت تعیین شده که این شاخصها عبارت است از: 1) همخوانی کتاب درسی با سیاستها و اهداف کلی برنامه درسی؛ 2) قابلیت اطمینان و اعتبار متن تهیه شده؛ 3) واژگان، قالببندی و تصاویر مناسب؛ 4) تراز بودن متن و موضوع در کتاب؛ 5) میزان آموزش خلاقانه متن؛ 6) قابلیت ارزیابی و سنجشپذیری متن؛ 7) جامعیت و غنای محتوایی برای یادگیری سایر مواد آموزشی و 8) تشویق دانشآموزان به استفاده از منابع بیشتر.
Sannon Wilson روش پژوهش: بهکارگیری تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات برای تدوین کتاب درسی همانطور که در پیشینه ادبیات اشاره شد دانشمندان مختلفی به شرح و توصیف معیارهای طراحی کتابهای درسی پرداختهاند که این معیارها به صورت توصیفی و جزیرهای بیان شده، اما به صورت جامع و سیستمی تجزیه و تحلیل نشده است.
سه کتاب مدیریت عملیات: اسلک و دیگران (2010)، کراجسکی و دیگران (2013) و رید و ساندرس (2005) از منابع معتبر این واحد درسی برای بررسی انتخاب و با کمک اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه شاهرود به منظور معرفی به دانشجویان تجزیه و تحلیل شده است.
در این تحقیق، جهت ارزیابی ابعاد کیفیتی (ظاهری، ساختاری و محتوایی) کتب مدیریت عملیات، سه کتاب معرفی شد، که هدف از این بررسی انتخاب بهترین منبع برای معرفی به دانشجویان رشته MBA بر اساس گستره 5 گزینهای لیکرت است و با در نظر گرفتن بردار وزن نسبی برای ابعاد سهگانه کیفیتی از نظرات اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه شاهرود استفاده شد."