چکیده:
با ظهور فناوری های جدید، حجم زیادی از دانش در زمینه فناوری های قدیمی جای خود را به انواع جدید دانش دادهاند. در صورتیکه سازمانها رویکردهای موثری برای مدیریت دانش های منسوخ نداشته باشند، آمادگی و چابکی لازم در پذیرش فناوری جدید کاهش یافته ، انتقال فناوری با سرعت پایینی انجام شده و توان یادگیرندگی سازمان در تطبیق با فناوری جدید محدود خواهد گردید؛ بر این اساس، مقاله حاضر به شناسایی اقدامات و رویکردهای مناسب برای یادگیری زدایی در سازمان خواهد پرداخت . سوال اصلی مقاله حاضر عبارت است از این که «چه رویکردها و اقداماتی برای یادگیریزدایی در سازمان وجود دارد»؟ و این که شرایط استفاده از این رویکردها کدام هستند؟ مقاله حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، تحقیقی کاربردی است که در آن از رویکرد کتابخانه ای و ابزار فیش برداری برای گردآوری دادهها استفاده شده است . نتایج حاصل از مطالعه مبانی نظری نشان داد که ٦ رویکرد آگاهسازی ، توقف استفاده، کنار گذاشتن ، ایزوله کردن، یکپارچه سازی و ترغیب به استفاده از دانش جدید از مهم ترین رویکردهای یادگیری زدایی در سازمان محسوب می شوند. هم چنین انواع رویکردها و اقدامات یادگیری زدایی مناسب بر اساس ضمنی یا صریح بودن یا فردی یا جمعی بودن دانش متفاوت می باشند.
خلاصه ماشینی:
در این مرحله سازمان باید، دانشی را که به هر دلیلی منسوخ ٦ و کهنه شده و دارای اثرات منفی احتمالی میباشد، به شکل آگاهانه شناسایی نموده و اقدامات و فعالیت های مناسبی را جهت کاهش یا حذف میزان وابستگی به آن انجام دهد (فاستر٧ و کاپلان ٨، ٢٠٠١؛ بکر٩، ٢٠٠٣؛ هدبرگ ١٠، ١٩٨١؛ ایمای ١١ و نوناکا، 1- Civi 2- Individual Knowledge 3- Organizational Knowledge 4- Bhatt 5- Nonaka 6- Obsolete 7- Foster 8- Kaplan 9- Becker 10- Hedberg 11- Imai نوناکا، ١٩٨٤؛ نیستروم ١ و استارباک ٢، ١٩٨٤؛ استارباک، ١٩٩٦) و زمینه ای برای یادگیری دانش جدید در سازمان فراهم کند(فائوچارت ٣، ٢٠٠٦).
1- Nystrom 2- Starbuck 3- Fauchart 4- Unlearning 5- Philips 6- De Holan 7- Miller 8- Levinthal 9- Levinthal 10- Fern 11- Cardinal 12- Turner 13- Gray تاکنون در رابطه با مفهوم یادگیریزدایی، تحقیقات مختلفی صورت گرفته است و برخی محققان تلاش نمودهاند تا یادگیریزدایی را به عنوان فرایندی(هدبرگ، ١٩٨١؛ نیستروم و استارباک، ١٩٨٤) که در طی زمان اتفاق میافتد(آکگون ١، لین و بیرن ، 3 2 ٢٠٠٦؛ ییلدیز٤ و فی ٥، ٢٠١٠؛ پیقین ٦ و مارزونا٧، ٢٠١١) بیان نمایند.