چکیده:
ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندی های حاصل از آن سبب شد تا همگان تلاش کنند با شتاب دادن به روند توسعه و کاربری این فناوری و ابزارهای مبتنی بر آن، در بخش های مختلف از الگوهای سنتی رایج فاصله بگیرند و الگوهای جدیدی متناسب با الزامات عصر اطلاعات و ارتباطات را جایگزین آن کنند. در این میان پلیس از جمله سازمانهایی است که به واسطه ارتباط گسترده در حوزههای گوناگون با مردم و سازمانها و نیز ضرورت وجود خدمات آن در هر زمان و مکان به جامعه دارای نقشی کلیدی و اساسی در گسترش و ارتقاء جامعه اطلاعاتی است . پژوهش مذکور سال ١٣٩٤ انجام شده است . گروه مورد مطالعه ، کارکنان پلیس شهر تهران بوده است . نحوه محاسبه حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و اعضای نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدهاند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی ، پیمایشی می باشد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق روش کتابخانه ای و میدانی به دست آمده و تعداد ٣٨٤ نفر از کارکنان پلیس تهران بزرگ به سوالات پاسخ دادهاند. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از پرسش نامه ای که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ معادل ٩٥ درصد و روایی آن توسط اعتبار محتوی تایید شده، جمع آوری شده است . یافته های تحقیق بیانگر این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد کارکنان پلیس و توان تصمیم گیری و افزایش خودکنترلی و افزایش توانمندی کارکنان پلیس تهران بزرگ تاثیرگذار است .
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب فوق مهم ترین تأثیراتی را که زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در توانمندسازی کارکنان سازمان پلیس میتواند داشته باشد عبارتند از (لک ، :(94 :1386 ١ـ افزایش سرعت : محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن بین واحدهای سازمان پلیس ، کاهش زمان انجام کار و ارسال اطلاعات، افزایش بهرهوری و امکان جستجو و دست یابی سریع به اطلاعات را نیز فراهم میکند.
به عبارت دیگر فرضیه ادعا مورد تأیید قرار می گیرد و با توجه به این که حد بالا و پایین مربوط به فاصله اطمینان اختلاف میانگین مثبت است ، بنابراین میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر است و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهبود عملکرد کارکنان قطعیت دارد.
به عبارت دیگر فرضیه ادعا مورد تأیید قرار می گیرد و با توجه به این که حد بالا و پایین مربوط به فاصله اطمینان اختلاف میانگین مثبت است ، بنابراین میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر است و با قطعیت میتوان گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش توان تصمیم گیری کارکنان شده است .
به عبارت دیگر فرضیه ادعا مورد تأیید قرار می گیرد و با توجه به این که حد بالا و پایین مربوط به فاصله اطمینان اختلاف میانگین مثبت است ، بنابراین میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر است و با قطعیت میتوان گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش خودکنترلی کارکنان شده است .
به عبارت دیگر فرضیه ادعا مورد تأیید قرار می گیرد و با توجه به این که حد بالا و پایین مربوط به فاصله اطمینان اختلاف میانگین مثبت است ، بنابراین میانگین از مقدار مورد آزمون بزرگتر است و با قطعیت میتوان گفت فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب افزایش توانمندی کارکنان شده است .