چکیده:
با توجه به اهمیت هوشمندی رقابتی در دنیای کسب و کار و از طرفی شکاف موجود در پژوهش ها پیرامون این نوع هوشمندی در ایران به خصوص پیرامون صنایع خدماتی همچون صنعت هتلداری ، این مطالعه به شناسایی مولفه های هوشمندی رقابتی متناسب با صنعت هتلداری ، اولویت بندی آنها از لحاظ اهمیت و ارزیابی سطح بلوغ هوشمندی رقابتی هتل های استان یزد می پردازد. همچنین حوزه های توانمندی و ضعف این هتل ها در حوزه هوشمندی رقابتی بررسی می شود. با مروری جامع بر ادبیات موجود مولفه های هوشمندی رقابتی شامل هوشمندی فناوری ، هوشمندی اجتماعی و استراتژیک ، هوشمندی بازاریابی و بازرگانی و هوشمندی رقبا با رویکرد نتیجه گرایی شناسایی و از طریق پیمایش مبتنی بر پرسشنامه به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. با توجه به محدود بودن جامعه و اهمیت دسترسی به پاسخ دهندگان آگاه از وضعیت هتل ها با استفاده از نمونه گیری در دسترس و توزیع ٦٥ پرسشنامه میان مدیران و کارمندان ارشد هتل ها اقدام گردید، نهایتا ٥٦ پرسشنامه تکمیل شد. از طریق تحلیل عاملی تاییدی مولفه های هوشمندی رقابتی و شاخص های هر یک از مولفه ها مدل مفهومی تایید و اولویت مولفه ها و شاخص ها مشخص گردید. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی سطح بلوغ هوشمندی رقابتی و مطلوب یا نامطلوب بودن وضعیت هوشمندی رقابتی هتل ها اندازه گیری و ارائه شد. نتایج نشان داد هتل های استان یزد از نظر بلوغ هوشمندی رقابتی و مولفه های آن در سطح مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی رقابتی هتل های ٤ ستاره نسبت به هتل های ٣ ستاره بهتر می باشد. همچنین هوشمندی بازاریابی و بازرگانی بیشترین سهم از هوشمندی رقابتی و هوشمندی اجتماعی و استراتژیک ، هوشمندی رقبا و هوشمندی فناوری به ترتیب بعد از آن قرار داشتند. نتایج ، هوشمندی رقابتی درون سازمانی را با اختلاف کمی بالاتر از هوشمندی رقابتی برون سازمانی برای هتل ها گزارش داده اند.
خلاصه ماشینی:
"١- هوشمندی فناوری (راچ و سانتی ، ٢٠٠١) ٢- هوشمندی اجتماعی استراتژیک (راچ و سانتی (٢٠٠١) و مشکی و زنکویی نژاد (1387) ٣- هوشمندی بازاریابی و بازرگانی (راچ و سانتی (٢٠٠١)، کلارک (٢٠٠١)، اید / (٢٠٠٦)، تانو و بایلتی (٢٠٠٨) ٤- هوشمندی رقبا (اید، ٢٠٠٦)، تانو و بایلتی (٢٠٠٨) / شکل شماره ۱- مولفه های هوشمندی رقابتی شناسایی شده از ادبیات پژوهش روش شناسی پژوهش در مجموع استان یزد دارای ٤٢ هتل می باشد.
برای پژوهش حاضر پرسشنامه ای از دو بخش الف - ویژگیهای جمعیت شناختی (جهت کسب اطلاع پیرامون ویژگیهای جنسیت ، مدرک تحصیلی ، سن ، سابقه کار) و ب - پرسشنامه ارزیابی میزان هوشمندی رقابتی بر اساس مولفه ها و شاخص های شناسایی شده در شکل شماره ٢، مشتمل از ٧٦ پرسش بر اساس طیف ٧ تایی لیکرت طراحی گردید.
به طور خلاصه روش های تجزیه وتحلیل در این پژوهش بدین شرح است : پس از / بررسی و اطمینان از روایی و پایایی ابزار سنجش ، مدل مفهومی به وسیله مدل اندازه گیری معادلات ساختاری نرم افزار لیزرل تخمین زده شده و برازش می شود و بر اساس بارهای عاملی به دست آمده مولفه ها و شاخص های هوشمندی رقابتی اولویت بندی می شوند.
جدول ٢- شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی مدل بلوغ هوشمندی رقابتی آماره d/GIF RMSEA X٢ AGIF NFI NNFI CFI مقدار ١/٦٣ ٠/٠٠٠ ١/٠٠ ٠/٩٧ ١/٠٠ ١/٠٣ ١/٠٠ وضعیل خوب قابل قبول خوب خوب خوب خوب خوب همچنین شاخص های مولفه های هوشمندی نیز مورد تحلیل عاملی قرار گرفته و نتایج بارهای عاملی و شاخص های برازش با توجه به شکل ٤ حاکی از تناسب این شاخص ها / برای سنجش هوشمندی رقابتی می باشند."