چکیده:
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی نیازهای دانشجویان از مجموعه دروس «اخلاق اسلامی» در دانشگاهها بوده است. روش: گردآوری اطلاعات به شیوۀ توصیفی و از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. سپس دادهها به شکل موضوعی و با توجه به اصول مهم تربیتی و سطوح مورد نیاز بینشی، گرایشی و کنشی طبقهبندی و به صورت ساختاری و تفسیری تحلیل شدهاند. جامعۀ آماری تحقیق را دانشجویان دختر و پسر سالهای 90 تا 94 تشکیل میدادند. یافتهها و نتایج: ارزشگذاری برای مسائل اخلاقی، تبیین تأثیرات رفتار اخلاقی و بیان مقایسهای عواقب خوبان و بدان، اخلاقی کردن علایق و سلایق جوانان، معرفی الگوهای موفق، شناخت اصول زندگی سالم، ایجاد انگیزه زندگی، امید به آینده روشن، احیای ارزشهای انسانی نظیر حس نوعدوستی، گذشت و ایثار، از مهمترین نیازهای اخلاقی دانشجویان است که باید در تدریس این درس لحاظ بشود
Objectives:The present paper aims at analyzing the demands of students in relatio with "islamic ethics" course at universities.
Method: The method of the research in data collection is descriptive and questionnaire and statistical society of students is within، 2011 to 2016. The research form is subjective and according to the important principles of education and necessary levels of insight، trend And action are clearly classified.
Results and Conclusion: The results of the present article indicate giving credit to ethical issues، explaining effects of moral acts and comparing the final destination of goods and bad، morality of youth interest and tendencies، introducing the successful patterns ، recognizing the principles of healthy life، motivating and hoping for the future، Life، future، restoring human values، which are the most important moral needs of students and they should be included in teachings of this lesson
خلاصه ماشینی:
یافتهها و نتایج: ارزشگذاری برای مسائل اخلاقی، تبیین تأثیرات رفتار اخلاقی و بیان مقایسهای عواقب خوبان و بدان، اخلاقی کردن علایق و سلایق جوانان، معرفی الگوهای موفق، شناخت اصول زندگی سالم، ایجاد انگیزه زندگی، امید به آینده روشن، احیای ارزشهای انسانی نظیر حس نوعدوستی، گذشت و ایثار، از مهمترین نیازهای اخلاقی دانشجویان است که باید در تدریس این درس لحاظ بشود.
(مدیریت ارتقا و کارامدی استادان معارف، 1394) واقعیت این است که امروزه در فضای پر زرق و برق تبلیغات مصرفگرایی و کامجوییهای مبتنی بر فرهنگ اومانیستی وخودپرستی و ترویج شهوات و شبهات رایج در جامعه، به خصوص در فضای مجازی، آنچه در حال حاضر به شدت احساس میشود، ورود مفاهیم و معارف قرآنی و تبلور ارزشهای دینی در زندگی مردم، به خصوص نسل جوان است و این مهم نیز جز با درک نیازهای واقعی جامعۀ هدف و همت و پشتکار معلمان و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ایجاد تعامل و ارتباط منطقی با مخاطبان و بهرهگیری از شیوههای نوین تدریس میسر نمیشود.
روش گردآوری اطلاعات به شیوۀ توصیفی بوده، نحوۀ جمعآوری دادهها به صورت پرسشنامهای مقطعی از نوع تحلیل محتواست و چون از روشهای متداول در گردآوری اطلاعات میدانی، به خصوص تحقیقاتی که افراد جامعۀ آماری و نمونۀ آن زیاد باشد، روش پرسشنامهای است؛ در این تحقیق نیز از پرسشنامه با سؤالات باز استفاده شده است که در آن به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش در آخر سؤالات درسی بوده که «به نظر شما در کلاسهای اخلاق دانشگاهها، طرح چه موضوعاتی بیشترین تأثیر مثبت اخلاقی را میتواند در جوانان داشته باشد؟».