چکیده:
هدف: هدف این مقاله، امکان قرائت دانش طراحی شهری به واسطۀ مؤلفههای فلسفۀ علم و در راستای کشف امکان تحولات جدید دانشی از جمله ابزار و منابع جدید شناخت برای انسان به عنوان سوژۀ طراحی در این دانش بوده است. روش: روش پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی انجام شده و در نهایت، به تحلیل محتوای مطالب جمعآوریشده پرداخته شده است. یافتهها: با توجه به نوظهور بودن دانش طراحی شهری و عدم روایی مکفی و علمی نظریات در این رشته از یک سو و اهمیت بحث انسان و کیفیت زندگی انسان در این رشته از سوی دیگر، میتوان با تبیین مجدد هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی این رشته، به طراحی و سازماندهی پارادایمی این رشته در حوزة علوم انسانی اقدام کرد. از اقدامات مهم، تعیین کلیدیترین موضوعات بنیادی در علوم انسانی و نیز ابزارها، منابع و معرفت جدید برای این حوزۀ دانشی است. نتیجهگیری: در حال حاضر دانش طراحی شهری از جهان مادی و طبیعی و روشهای عمدتا اثباتگرایی(پوزیتویستی) در هر دو سطح عینی و ذهنی، در محدودۀ دانش حسی- تجربی کسب معرفت میکند؛ در حالی که با الهام از دانش انسانشناسی اسلامی در حوزۀ معرفت شهودی- عقلی و روششناسی حکمی- اجتهادی امکان قرائت جدید از انسان و بهرهگیری از سایر منابع معرفتی برای شناخت انسان در جهت رضایتمندی بیشتر انسان به عنوان معیار صدق این دانش فراهم میشود
Objectives:The present article aims at creating a new reading on urban areas designing knowledge by using the components of science philosophy in order to find new changes such as new tools and recourses as the subject of designing knowledge.
Method: The method of the research is analysis – descriptive and using internet and library.
Results: The results of the survey indicate that due to the novelty of the Urban areas designing knowledge and lack of scientific theories in this field and the importance of humanistic matters and the quality of human life ، we can design and organize the paradigm of this course in human sciences by clarifying the ontological ، epistemological and methodological aspects . To determine the key fundamental subjects in human sciences، tools، recourses and new knowledge are the important measures in this filed.
Conclusion: The author of the present research concludes the modern urban areas designing knowledge is based on positivistic and materialistic method both in objective and subjective levels ;while Islamic human knowledge in the field of rational-intuitive knowledge and effort – ijtehad methodology provides the possibility of a new reading of human and usage of other epistemological resources to provide more satisfaction for human being as the honest criteria of this knowledge
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: در حال حاضر دانش طراحی شهری از جهان مادی و طبیعی و روشهای عمدتا اثباتگرایی(پوزیتویستی) در هر دو سطح عینی و ذهنی، در محدودۀ دانش حسی- تجربی کسب معرفت میکند؛ در حالی که با الهام از دانش انسانشناسی اسلامی در حوزۀ معرفت شهودی- عقلی و روششناسی حکمی- اجتهادی امکان قرائت جدید از انسان و بهرهگیری از سایر منابع معرفتی برای شناخت انسان در جهت رضایتمندی بیشتر انسان به عنوان معیار صدق این دانش فراهم میشود.
Marshall Pseudo-Science Lynch Cullen Jacobs Alexander Validity د) یافتههای پژوهش در این بخش به سؤالات اصلی پژوهش با استفاده از پیشینۀ نظری موجود، حاصل از مطالعات اسنادی و کتابخانهای و تجزیه و تحلیل و توصیف مطالب به عنوان یافتههای پژوهش پاسخ داده شده است.
(خسروپناه، 1394/ب) در علوم مرتبط با علوم انسانی، به خصوص با تکیه بر ابعاد کالبدی، «کیفیت زندگی» مفهومی پیچیده و چند بعدی شناخته میشود که تحت تأثیر مؤلفههایی چون: زمان و مکان، ارزشهای فردی و اجتماعی قرار Scio-Demographic Ethnography Action Research Case Study Grounded Theory Transaction Interrelationship Bonaiuto Moore Fact Quality of Life دارد و از این رو، معانی گوناگونی برای افراد و گروههای مختلف از آن مترتب میشود.
Livability Epley & Menon Objective Subjective Costanza جدول 1: شاخصهای کیفیت زندگی (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در مباحث پیش ذکر شد، از آنجا که طراحی شهری با مداخلات کالبدی توان تغییر در محیط مصنوع را دارد، شاید بتوان در مجموع گفت که «شاخصهای محیطی» به عنوان تأثیرات اصلی حاصل از مداخلات طراحی شهری میتوانند روی مفهوم «کیفیت زندگی» اثر بگذارند.