چکیده:
کرامت ذاتی، مبنای حقوق بشر محسوب میشود. افراد بماهو انسان، از حقوق بشر بهرهمند بوده و در دوران پسااجتماع و پدید آمدن حکومتها و فرمانروایی هیأت حاکمه، مدعی حقهای بشری خود هستند. حکومت مردمسالار، در جهت اعمال قوۀ حاکمیت و «بهمنظور تأمین، شناسایی و مراعات حقوق و آزادیهای عمومی و برای مقتضیات صحیح اخلاقی و نظم عمومی و رفاه همگانی»، ناچار دست به تقییدات و تحدید حقهای افراد میزند. در این علقۀ سیاسی-حقوقی شهروندی، هر گونه تضییق و توسعه در مصادیق حقوق بشر به وضع حقوق شهروندی منجر میشود. نگارندگان با پیشفرض اینکه حقهای بشری در فضای جامعۀ مطلق و بیقید نیستند، در پی نشان دادن کرامت اکتسابی و ارزشی بهعنوان مبنای حقوق شهروندی هستند و اینکه حکومت مشروع و حقانی باید بر این مبنا، به وضع حقوق شهروندی مبادرت ورزد و حکومت دینی ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. ضمن تأیید وجود ارزشهای مشترک بشری، باید پذیرفت در هر جامعهای، ارزشهای مخصوصی وجود دارد. در نهایت سعی بر این است که در قانون اساسی، تفکیک و اسلوب مذکور استخراج و چگونگی برخورداری از کرامت اکتسابی نشان داده شود.
Inherent dignity is the basis of human rights and individuals as members of the human race are entitled to the mentioned rights. As a result and in the emergence of States، governments and social-era، the humankind is demanding access to the said rights. Democratic governments، in the exercise of power and authority and "to recognize and respect the rights and freedoms of others and of meeting the just requirements of morality، public order and the general welfare"، inevitably، limit the rights of the people. The authors، with the assumption that all human rights are not absolute in society، seek to demonstrate Acquired dignity as a basis for Citizen's rights and to illustrate that based on this assumption، legitimate governments، from which the theocratic government of Iran is not an exemption، shall provide the rights of their citizens. While accrediting the existence of common human values، the fact that each society has a distinctive set of values must be observed. In closing، this paper attempts to study The Constitution in order to obtain the above-mentioned methods and differentiations regarding the two categories of dignity to shed light on necessities of entitlement to Acquired dignity.
خلاصه ماشینی:
"ج ) زنان : ارزش و کرامت والاتر همراه با مسئولیت خطیرتر: تناسب حقوق و تکالیف انقلاب اسلامی از زنان به عنوان قشر آسیب پذیر از یک سو و از سویی دیگر به سبب ظلم و جفایی که در رژیم طاغوتی علیه آنها روا میداشتند، حمایت های ویژه به عمل آورده است و قانون اساسی با تأکید بر این مطلب ، در مورد زنان جامعۀ اسلامی در بخشی از مقدمه میافزاید که «به دلیل ستم بیشتری که تا کنون از نظام طاغوتی متحمل شده اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود.
فصل چهارم - حقوق شهروندی در پرتو اصول قانون اساسی قانون اساسی ایران ضمن اعلام کرامت و ارزش والای انسانی به عنوان یکی از مبانی و پایه های نظام جمهوری اسلامی (اصل دوم )، دولت را از جمله موظف کرده است که محیط مناسبی برای رشد فضایل اخلاقی ایجاد کند؛ سطح آگاهیهای عمومی را بالا برد؛ زمینۀ هر گونه استبداد و خودکامگی را محو کند و با رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه ، بستر لازم برای مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش را فراهم کند (اصل سوم ).
الف ) حقوق شهروندی مبتنی بر رابطۀ دینی و مذهبی کرامت ذاتی انسانی که مبتنی بر اصول انسانیت ، است ، مستلزم یک سری حقوق مشترک اجتماعی برای انسان میباشد؛ مانند حق حیات ، اندیشیدن و بهره برداری از منابع طبیعی؛ در این زمینه تفاوتی بین مسلمان و غیرمسلمان وجود ندارد."