چکیده:
بهبود کیفیت یکی از فاکتورهای مهم بقای شرکت ها در دنیای کنونی است ، بنابراین شرکت ها از مدیریت کیفیت جامع ، برای رسیدن به سطح بالایی از کیفیت بهره میبرند. همچنین ، دارایی های نامشهود به ویژه سرمایه فکری شرکت ها، نقش کلیدی در دستیابی به برتری رقابتی پایدار ایفا مینمایند که میتوانند با استفاده از تکنیک های کیفیتی و به کارگیری آن ها به این مهم دست یابند. از این رو پژوهش حاضر تاثیر سرمایه فکری را بر مدیریت کیفیت جامع مورد بررسی قرار میدهد. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار میباشد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج تحلیل آماری بیانگر این است که بین سرمایه فکری و گرایش به بهبود مستمر رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین سرمایه فکری بر استفاده از تکنیک های مدیریت کیفیت جامع شرکت های مورد مطالعه تاثیرگذار است .
Improving the quality of business in today's world is one of the important factors. Companies use Total Quality management to achieve a high level of quality. Intangible assets, particularly, intellectual capital of companies, play a key role in achieving a sustainable competitive advantage. The present study examined the effect of intellectual capital on total quality management. The study sample included companies in Tehran Stock Exchange. Data were analyzed by SPSS software. Statistical analysis indicated a positive relationship between intellectual capital and tendency for continuous improvement. Also, intellectual capital affects the use of quality management techniques.
خلاصه ماشینی:
"دیانتی (١٣٩١) در مقاله خود که به بررسی تأثیر سرمایۀ فکری بر تکامل حسابداری مـدیریت پرداخته است به این نتیجه رسیده است کـه بـا افـزایش سـرمایۀ فکـری شـانس شـرکت هـا در به کارگیری ابزارهای نوین حسابداری مدیریت افزایش یافته است ؛ همچنین با تقسیم بندی تکامل حسابداری مدیریت به ٤ مرحله ، مدیریت کیفیت جامع را جز بالاترین مرحلۀ تکامل آورده و تعداد کمی از شرکت ها را دارای سرمایۀ فکری لازم برای رسیدن به مراحل بالاتر تکامل دانسته است .
نتـایج بیـانگر آن است که شرکت ها بـا برنامـه هـای مـدیریت کیفیـت جـامع آشـنایی کـاملی ندارنـد و صـرفا شرکت هایی که سرمایۀ فکری بالایی را دارا هستند، رضایت مندی مشتریان را در بخـش هـایی از برنامه های مدیریت کیفیت جامع ، همچون برنامه گرایش بهبود مسـتمر ماننـد سیسـتم مـدیریت اسناد، نظافت و داشتن برنامه برای از بین بردن اتلاف را پیاده کرده اند."