چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان است. روش پژوهش: جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان ترم آخر دانشگاه پیام نور در جنوب فارس و نمونه آماری شامل 145 نفر از این دانشجویان است که به صورت تصادفی خوشهای از مرکز و واحدهای پیام نور جنوب فارس انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های؛ هوش هیجانی شرینگ است که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 846/. شده و روایی محتوایی آن نیز تأیید شده و پرسشنامه استاندارد خلاقیت سلطانی بوده که روایی صوری آن با استفاده از نظر متخصصان تأیید و پایایی 89/. با استفاده از آلفای کرونباخ برای آن به دست آمده است. یافته ها: عمدهترین نتایج تحقیق نشان داد که، بین مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در سطح 01/. رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون tگروههای مستقل و تجزیه و تحلیل واریانس(آنوا) نشان داد که از لحاظ خلاقیت بین دانشجویان پسر و دختر تفاوت معناداری وجود دارد ولی از لحاظ سن و تحصیلات، تفاوت معناداری بین دانشجویان مشاهده نشد. همچنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در دو گام متغیرهای خودانگیزی و خودکنترلی خلاقیت دانشجویان را پیش بینی کرده است.نتیجه گیری: بین مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به آنچه که ذکر شد سه سؤال اساسی ذیل طرح و مورد بررسی واقع شده است: 1)آیا بین مؤلفههای هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در دانشگاه پیام نور رابطه معناداری وجود دارد؟ - Jausovec,N.
,& Jausovec,K - Chan - Wolfradt - Batasini - Higgs and Hender 2)آیا بین مؤلفههای هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در دانشگاه پیام نور بر حسب متغیرهای تعدیل کننده جنسیت،سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد؟ 3)کدام یک از مؤلفههای هوش هیجانی، پیش بینی کننده بهتری از خلاقیت دانشجویان در دانشگاه پیام نور است؟ روش شناسی تحقیق روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده است.
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش متغیر ابعاد و مؤلفه ها حجم نمونه میانگین انحراف معیار پایین ترین نمره بالاترین نمره پیش بین خود انگیزی 145 34/23 635/3 17 30 خود آگاهی 145 26 844/4 15 34 خود کنترلی 145 03/24 971/5 11 32 همدلی(هوشیاری اجتماعی) 145 655/19 548/3 14 28 مهارت های اجتماعی 145 79/15 034/4 8 24 کل(هوش هیجانی) 145 765/21 538/3 60/15 80/26 ملاک کل(خلاقیت) 145 379/87 759/13 58 114 سؤال اول پژوهش عبارت بود از اینکه"آیا بین مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در دانشگاه پیام نور رابطه معناداری وجود دارد؟" برای بررسی رابطه بین ابعاد مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج آن در جدول شماره 2 نشان داده شده است.
- خلاقیت (کل) سؤال دوم پژوهش عبارت بود از اینکه "آیا بین مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان در دانشگاه پیام نور بر حسب متغیرهای تعدیل کننده جنسیت،سن و تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد؟ -**p<01/0 جدول 3."