چکیده:
کتاب درسی مهم ترین و رایج ترین منبع آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشـور ماسـت . ایـن نظام آموزشی به صورت متمرکز سیاست گذاری و اداره میشود. در چنین نظام هـای آموزشـی، تمام فعالیت های یادگیری رسمی در زمان معین ، حول محور آموزش و یـادگیری کتـاب هـای درسی تدوین یافته و شکل میگیرد؛ لذا تناسب بخش های مختلف این کتب ، ماننـد محتـوا و تمرین های فراهم آمده ، با نیازهـای واقعـی یادگیرنـدگان بسـیار حـائز اهمیـت اسـت . در ایـن پژوهش سعی شده کتاب های آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان («دروس پایـه » و «پایتخـت ایران ») بر اساس طبقه بندی تجدیدنظرشدة بلوم ارزیابی شوند. نتایج پژوهش نشان داد که در هر دو کتاب ، مهارت های شناختی سطح پایین تر طبقه بندی بلوم بیشتر از مهارت هـای سـطح بالاتر طبقه بندی بلوم به کار رفته اند. علاوه بر این ، پراکندگی تمرین ها در سطح خلاقیـت کـه از سطوح بالاست ، در مقایسه با سطح کاربرد که از سطوح پایین به شمار میآید، بیشـتر بـوده است . از دیگر نتایج پژوهش این بود که پراکندگی تمرین ها در تمامی کتاب ها، در سطح درک و فهم که از سطوح پایین طبقه بندی بلوم است ، بارزتر بوده اند. نتایج این پژوهش میتوانـد در تهیه و تدوین کتب درسی برای فراگیران زبان فارسی به کار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"ازاین رو، با توجه به اینکه کتاب های «درس های پایه » و «پایتخت ایران » برای سطوح پایین تر در نظر گرفتـه شـده انـد، شـاید اختصاص ١٩ درصد از تمرین ها به سطح یادآوری، برای سطح اول زبان آموزی قابل توجیه باشد، امـا با توجه بـه نتیجـۀ پـژوهش یزدانـیمقـدم و کیـائی (١٣٨٤) کـه نشـان دادنـد ارتبـاط مسـتقیم و چشمگیری بین تدریس تلفظ به روش زبان شناسی تحلیلی و توانایی پیشرفت تلفظ در دانش آمـوزان دبیرستانی وجود دارد، استفاده از تمرین هـا بـا رویکـردی تحلیلـی در کتـاب هـای سـطح پیشـرفته میتواند بر یادگیری زبان آموزان مؤثر باشد.
ازایـن رو، اختصـاص تمرین ها و محتوای کتاب های درسی در دو کتاب آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ، بـا توجـه به نتایج پژوهش یول (١٩٨٦) قابل توجیه است ، اما اختصاص میانگین ٤٢ درصد تمرین ها به سـطح «درک و فهم » یک نقطه ضـعف محسـوب مـیشـود، زیـرا مؤلـف هنگـام تـدوین کتـاب هـا سـطوح طبقه بندی بلوم را در این سطح (درک و فهم ) به صورت متعادل به کار نگرفته اسـت .
"Evaluation of learning objectives in Iranian high-school and pre-university English textbook using Bloom's taxonomy".
پینوشت : 1- Bloom 2- Amin 3- Mosallanejad 4- Razmjoo and Kazempourfard 5- Gordani 6- Riazi 7- Ghapanchi, Morady Moghadam, and Malekzadeeh 8- Jaafari 9.
synthesis 15- Sultana 16- Alavian 17- Starr, Manaris, and Stalvey 18- Wang, V.
, and Farmer 19- Halawi, McCarthy, and Pries 20- Hawks 21- Crew 22- creating 23- Durukan 24- remembering 25."