چکیده:
هدف : تعیین رابطه ی فرایندهای مدیریت دانش با عملکرد شغلی کارکنان در دانشگاه تهران اسـت . روش : از نوع کاربردی و به روش پیمایش با رویکرد توصیفی است و نمونـه پـژوهش شـامل ١٠٥ نفـر از کارکنـان دانشگاه تهران (٢١ مرد و ٨٤ زن ) از روش نمونه گیری تصادفی ساده به وسـیله فرمـول کـوکران تعیـین شـد. داده های پژوهش با استفاده از فهرست وارسی عملکرد و پرسشنامه مدیریت دانـش گـردآوری شـد، تجزیـه تحلیل اطلاعات با استفاده از روش های آماری (T مستقل ، تحلیل واریانس ، یومن وایتنی، ضریب همبستگی پیرسون و میانگین ) انجام شد. یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میـانگین فرضـی (٣) و عملکرد شغلی بالاتر از میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش و عملکـرد شـغلی در بـین متغیرهـای جمعیت شناختی: (جنس ، سن ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت )، متغیـر سـن بـا مـدیریت دانـش ؛ و سـن و جنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معناداری را نشان داد. نتیجه گیری: بین شـاخص هـای مـدیریت دانـش بـا شاخص های عملکرد شغلی، تنها شاخص کسب دانش با شاخص های عملکرد شـغلی (عملکـرد وظیفـه ای و زمینه ای) رابطه معناداری نشان داد و بین دیگر متغیرها رابطه معناداری یافت نشد
خلاصه ماشینی:
یافته ها: وضعیت مدیریت دانش در بین کارکنان پایین تر از میـانگین فرضـی (٣) و عملکرد شغلی بالاتر از میانگین می باشند و میزان مدیریت دانش و عملکـرد شـغلی در بـین متغیرهـای جمعیت شناختی: (جنس ، سن ، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت )، متغیـر سـن بـا مـدیریت دانـش ؛ و سـن و جنسیت با عملکرد شغلی تفاوت معناداری را نشان داد.
نظـر بـه ایـن کـه در رونـد توسـعه دانشـگاه هـای کشـور زیرساخت های فّناورانه فراهم شده است لذا جهت بررسی رابطه فرایندهای مـدیریت دانـش با عملکرد کارکنان آموزشی توجه خاص خود را می طلبد.
یونسی فر و یونسـی فـر (١٣٩٣( در پژوهشـی بـه بررسـی رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی پرداختند که نتیجه حاصل از ایـن پـژوهش حـاکی از آن است که ضریب همبستگی مثبت معناداری بین مـدیریت دانـش (ایجـاد دانـش ، ثبـت دانش ، انتشار دانش و کاربرد دانش ( و عملکـرد سـازمانی وجـود دارد.
نتایج پژوهش موسی خانی، حسین قلی و وظیفه (١٣٩٢( حاکی از آن است که فراینـدهای مــدیریت دانـش ، شــامل تولیـد دانــش اشـتراک و کــاربرد و ذخیـره دانــش بــا تأثیرگذاری بر فرهنگ سازمان ، ساختار و راهبرد دانش سـازمان و فنـاوری مـی توانـد سـبب توسعه منابع انسانی شود.
یافته های پژوهش حسین زاده شعبانی و سـیادات (١٣٩١( ، حـاکی از آن است که میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنـان در حـد بـالاتر از متوسـط اسـت و شاخص های ذخیره دانش در حد پایین تر از متوسط است .
هدف چهارم : آیا بین شاخص های مدیریت دانش و عملکـرد شـغلی کارکنـان دانشـگاه تهران رابطه ای وجود دارد؟ جدول ١١.