چکیده:
هدف : هدف این پژوهش ، بررسی نقش مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی در بهره وری منابع انسانی است . روش : پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و ازنظر اهداف ، کاربردی است . جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش را ٣٠٠ نفر از کارمندان شرکت مجتمع گـازی پـارس جنـوبی تشـکیل مـیدهنـد. بـرای جمـع آوری داده هـا از پرسشنامه استفاده شده است . روایی محتوای پرسشنامه بـا اسـتفاده ازنظـر چنـد تـن از متخصصـان مـدیریت ، اساتید و استفاده از آن در چندین پـژوهش محاسـبه شـد. جهـت محاسـبه پایـایی پرسشـنامه از روش آلفـای کرونباخ استفاده شده است که ضریب محاسبه شده برای کـل پرسشـنامه ٠/٠٩٨ محاسـبه گردیـد. درنهایـت به منظور بررسی و مقایسه توصـیفی و اسـتنباطی داده هـا از شـاخص هـای توصـیفی و آزمـون هـای اسـتنباطی کلموگروف - اسمیرنوف ، ضریب همبسـتگی، تحلیـل رگرسـیون و آزمـون فریـد مـن اسـتفاده شـده اسـت . یافته ها: بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سازمانی بـا بهـره وری منـابع انسـانی رابطـه مثبـت و معنـیداری وجود دارد. از این میان بعد خلق دانش و بعد مکانیسـم هـای نـوآوری بیشـترین رابطـه را بـا بهـره وری منـابع انسانی دارد. همچنین بعد کاربرد دانش و بعد اعتقادات و فضای سازمان بیشترین تاثیر را بـر بهـره وری منـابع انسانی دارند. درنهایت بر اساس رتبه بنـدی ابعـاد، بعـد کـاربرد دانـش و بعـد صـلاحیت منـابع انسـانی دارای بیشترین اهمیت در بهره وری منابع انسانی است . نتیجه گیری: سازمان ها باید نسـبت بهبـود بهـره وری منـابع انسانی در جهت تقویت و استفاده از دانش نیروی انسانی که مهم تـرین عامـل افـزایش بهـره وری اسـت گـام بردارند و از تواناییهای ذهنی و فکری کارکنان در جهت تولید کالا و خدمات باکیفیت حمایت کنند.
خلاصه ماشینی:
نتـایج ایـن پژوهش نشان داد که بین مدیریت دانش و خلاقیت با بهره وری منابع انسانی رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج حاصل ازآزمون کولموگروف - اسمیرنوف (به تصویر صفحه ررجوع شود) ابعاد خلاقیت سازمانی (به تصویر صفحه ررجوع شود) با توجه به اطلاعات مندرج در جدول (٢( که حاکی از نرمـال نبـودن توزیـع داده هـا در نمونه موردبررسی است جهت بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت سـازمانی بـا 61 بهره وری منابع انسانی از آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح ٠/٠٩٥ استفاده میشود.
همان طور که گفته شد به منظور بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش ، خلاقیت سازمانی بـر بهره وری منابع انسانی از آزمون رگرسیون خطی به روش گـام بـه گـام اسـتفاده شـده اسـت .
با توجه به یافتـه هـای پژوهش ، نتایج حاصل شده به شرح ذیل است : در این پژوهش در جهت بررسـی رابطـه بـین ابعاد مدیریت دانش شامل (خلق دانش ، ذخیره دانش ، انتشار دانش ، کـاربرد دانـش ( و ابعـاد خلاقیت سازمانی شامل (اعتقادات و فضای سازمانی، ابعـاد سـاختاری خلاقیـت ، صـلاحیت منابع انسانی، مکانیسم های نوآوری( با بهره وری منابع انسانی هشت فرضـیه مطـرح شـد و از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
نتایج آزمون همبستگی نشان داد کـه ابعـاد مـدیریت دانش و خلاقیت سازمانی با بهره وری منابع انسانی رابطه مثبت و معنـاداری دارنـد؛ بنـابراین ، فرضیات مطرح شده در این پژوهش تأیید شد.
نتایج آزمون رگرسـیون خطـی نشـان داد کـه ابعـاد مـدیریت دانـش و خلاقیـت سازمانی بر بهره وری منابع انسانی تأثیرگذار است .