چکیده:
هدف : هدف مطالعه فوق ، بررسی رابطه ی سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور لرستان بود. حجم نمونه مطالعه حاضر شامل ٢١٠ نفر دانشجوی دختر و پسر بود که در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ مشغول به تحصیل بودند و به روش تصادفی طبقه ای (نسبتی ( انتخاب شدند. روش : این پژوهش به روش پیمایشی زمینه یابی و از نوع مقطعی انجام یافته و داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه تدوین شده بر اساس ٢٢ شاخصه ی برآیندی در ذیل ٥ استاندارد مندرج در استاندارد قابلیت های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی ( ACRL، ٢٠٠٠( و مقیاس زمینه یابی مداد کاغذی سنجش خلاقیت (MPPT ( تورنس به ترتیب با پایایی ٠/٩٧ و ٠/٩٣ در آلفای کرونباخ ، گردآوری شده است . جهت تحلیل داده های به دست آمده از نرم افزار SPSS٢٠ و آزمون پیر سون استفاده شد. یافته : بر اساس یافته های پژوهش بین مولفه های سواد اطلاعاتی (احساس نیاز به اطلاعات ، توانایی جمع آوری اطلاعات ، توانایی ارزیابی و تجزیه وتحلیل اطلاعات ، کاربرد صحیح و موثر اطلاعات ، آگاهی از مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات ( و خلاقیت رابطه ی معنی داری وجود دارد.٠ نتیجه گیری: از نتایج این تحقیق می توان برای بهبود خلاقیت و مهارت های سواد اطلاعاتی دانشجویان استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
پژوهش ها نشان میدهد خلاقیت با عواملی چون میزان سن ، باورهای سنتی، وضعیت اشتغال ، پایگاه اجتماعی، وضعیت اسکان ، نوع دیپلم ، سال اخذ دیپلم ، دفعات شرکت در کنکور و سال ورود به دانشگاه ارتباط ندارد بلکه با عواملی چون جنسیت ، مسائل و مشکلات خانوادگی، میزان رضایت مندی، نحوه گذران اوقات فراغت ، رشته ی تحصیلی، حضور در دانشکده و میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان مرتبط است (شریفیان ، ١٣٨١( با توجه به مسائل فوق سؤال اصلی پژوهش این است که بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ازنظر سواد اطلاعاتی با میزان خلاقیت تحصیلی چه ارتباطی وجود دارد؟ هدف پژوهش با توجه به اهمیت سواد اطلاعاتی و خلاقیت در عناصر آموزش عالی به ویژه دانشجویان ، پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ی سواد اطلاعاتی و مؤلفه های آن با خلاقیت دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور لرستان انجام شد و سؤالات زیر موردبررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت ؛ سؤال اول : آیا بین احساس نیاز به اطلاعات و خلاقیت دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد؟ سؤال دوم : آیا بین توانایی جمع آوری اطلاعات و خلاقیت دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد؟ سؤال سوم : آیا بین توانایی ارزیابی و تجزیه وتحلیل اطلاعات و خلاقیت دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد؟ سؤال چهارم : آیا بین کاربرد صحیح و مؤثر اطلاعات و خلاقیت دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد؟ سؤال پنجم : آیا بین آگاهی دانشجویان ازلحاظ مسائل اخلاقی و قانونی و دسترسی به اطلاعات و خلاقیت آنان رابطه معنیداری وجود دارد؟ سؤال ششم (اصلی(: آیا بین سواد اطلاعاتی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور استان لرستان رابطه معنیدار وجود دارد؟ / 033 چارچوب نظری و پیشینه ی پژوهشی با پیدایش فناوریهای نوین مانند شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی، دستگاه ها و رسانه های ذخیره کننده اطلاعاتی، تلفن همراه و نظایر آن ها، عصر حاضر خصوصیات خاصی را به خود گرفته است جامعه دچار دگرگونی خاصی شده است و افراد جامعه را با اطلاعات گسترده و پدیده های جدید و پیچیده ای روبرو کرده است .