چکیده:
هدف اصلی این پژوهش یافتن راهکارهای گفتمانی است که مدیران و نخبگان کشور در حوزه صنعت گردشگری ایران، از طریق آنها به گفتمان گردشگری مشروعیت داده و یا از آن مشروعیت زدایی کرده اند. هدف فرعی این پژوهش یافتن تفاوت میان مشروعیت در گفتمان مدیران و نخبگان دولتی و غیردولتی در این حوزه، می باشد. در این پژوهش سخنرانیها و مصاحبه های مدیران و نخبگان کشور درباره صنعت گردشگری در ایران، به روش تحلیل گفتمان انتقادی ونلیوون( 2008 )، توصیف و تحلیل شده است. فرآیند تهیه پیکره داده ها بدین صورت بوده که ابتدا واژه «گردشگری» در موتورهای جستجوگر اینترنتی، جستجو شده و سخنرانیها و مصاحبههایی که مرتبط با موضوع و قابل تحلیل بودهاند؛ گردآوری و در مجموع 70 مقاله یافت شد و 23 مورد آن به صورت هدفمند انتخاب و بررسی گردید. هر دو گروه مدیران و نخبگان دولتی و غیردولتی به تعامل مثبت با دنیا و وضعیت امنیت در کشور مشروعیت داده اند اما از وضعیت زیرساختهای گردشگری و وجود تبلیغات سوء علیه کشور مشروعیت زدایی نموده اندد. بخش دولتی موافق حضور بخشی خصوصی در این حوزه، به شرط نظارت بر خدمات دفاتر مسافرتی است. در صورتی که غیردولتیها خواهان کم کردن نقش دولت در این حوزه می باشند.
The primary purpose of the research is to find the discursive strategies by which Iranian managers and elite legitimize or delegitimize discourses on tourism in Iran and the secondary purpose is to find the differences between governmental and nongovernmental discursive legitimacy of managers and elite in Iran. Critical Discourse Analysis of Van Leeuwen(2008) has been selected as a method of analysis . The population is 70 articles consist of news، interviews and speeches on tourism and 23 of all were selected purposefully as the samples. Both groups of governmental and nongovernmental managers and elite have legitimized positive interaction with the world and the security of Iran but have delegitimized the situation of tourism infrastructure and negative propaganda against Iran. Governmental sector agrees presence of private sector but with monitoring services of travel agencies، while private sector demands reduction of the role of government in this field.
خلاصه ماشینی:
تحليل گفتمان مديران و نخبگان کشور درباره صنعت گردشگري در ايران * مريم سادات غياثيان ** سحر سميعي - (تاريخ دريافت : ٩٤/١١/١١- تاريخ پذيرش : ٩٥/٢/١) چکيده هدف اصلي اين پژوهش يافتن راهکارهاي گفتماني است که مديران و نخبگان کشور در حوزه صنعت گردشگري ايران، از طريق آنها به گفتمان گردشگري مشروعيت داده و يا از آن مشروعيت زدايي کردهاند.
در اين پژوهش سخنرانيها و مصاحبه هاي مديران و نخبگان کشور درباره صنعت گردشگري در ايران، به روش تحليل گفتمان انتقادي ونليوون(٢٠٠٨)، توصيف و تحليل شده است .
در اين تحقيق سخنرانيها و مصاحبه هاي مديران و نخبگان کشور در مورد صنعت گردشگري در ايران، به روش "تحليل گفتمان ١"، مورد پژوهش قرار ميگيرد.
تحقيق با استفاده از روش تحليل گفتمان انتقادي ونليوون به تحليل سخنرانيها و مصاحبه هاي رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، مشاور رئيس ، معاونين ، رئيس پژوهشکده گردشگري، مسئول کميته همايش هاي گردشگري و استانداران به عنوان مديران و نخبگان دولتي و از طرفي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي(چون نمايندگان مردم هستند)، رؤساي انجمن ها، اتحاديه ها و مؤسسات مرتبط با صنعت گردشگري، مسئولان اتاق اکو ايران، کارشناسان اين حوزه و استادان دانشگاه به عنوان مديران و نخبگان غيردولتي در کشور در سال ١٣٩٣ ميپردازد.
بنابراين با توجه به نتايج اين پژوهش ، هر دو گروه مديران و نخبگان دولتي و غيردولتي موافق توسعه صنعت گردشگري در کشور هستند و در بسياري از مواردي که قبلاًبه آن اشاره شد، هم نظر ميباشند.